. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست بررسی تفاهم نامه هاب شتر با بیان این مطلب گفت: طرح هاب شتر از سال گذشته و با پیش بینی ۱۰هزار نفر شتر به همت بنیاد برکت در خراسان جنوبی شروع به کار کرده است.

قوسی با اشاره به اینکه یکی از مباحث این طرح تکمیل زنجیره ارزش تولید با فراوری شیر شتر است افزود: با تفاهم با یکی از کارخانجات شیر استان، خط تولید شیرخشک راه اندازی شده که تا به امروز بر اساس تفاهم نامه بنیاد برکت در طرح هاب شتر، ۸تُن شیرخشک شتر تولید شده است و به محض دریافت استاندارد‌های لازم، شرایط صادرات آن هم فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی، دومین استان کشور در پرورش و نگهداری شتر و این طرح ظرفیت خوبی در تولید و اقتصاد کشور است گفت: تا به الان ۱۰۰درصد واگذاری اراضی در طرح هاب شتر انجام شده و ایستگاه قرنطینه حیدرآباد نهبندان آماده بهربرداری است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: ۲هزار و ۴۰۰هکتار زمین برای توسعه کشت علوفه‌ای مورد نیاز شتر نیز واگذار که تمام این مساحت کشت شده است.

قوسی با اشاره به اینکه در این طرح مجوز ۴کشتارگاه نیز صادر شده است گفت: احداث ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد در منطقه بجد بیرجند نیز از ۷۰درصد پیشرفت برخوردار است.

وی افزود: در طرح هاب شتر تا کنون تسهیلات برای تأمین ۵۰۰نفر شتر پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به وارد فاز اجرایی شدن بیشتر قسمت‌های طرح هاب شتر گفت: امیدواریم تا پایان سال۱۴۰۰، صد در صد تعهدات طرح هاب شتر در خراسان جنوبی به انجام برسد.

مدیرکل دامپزشکی استان هم گفت: با راه اندازی آزمایشگاه مولکولی، از هفته پدافند تا به امروز ۶۰۰نمونه آزمایش تست نمونه مرس شتر انجام شده است.

اصغرزاده با بیان اینکه این آزمایشگاه سالانه قابلیت انجام ۶هزار نمونه تست را دارد افزود: خراسان جنوبی سومین استان مجهز به آزمایشگاه مولکولی در کشور است.