معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: فعالان صنعت چاپ استان خواستار اخذ تسهیلات هستند که شرایط فراهم است و برای پرداخت تسهیلات از محل تبصره‌ ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه برای تثبیت اشتغال یا طرح توسعه آمادگی داریم.

ب جواد اشرفی  در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع صنعت چاپ خراسان جنوبی افزود: از محل تسهیلات تبصره ۱۶ در کلان استان این اختیار را داریم که ۳۰ درصد مجموع رقم ابلاغی استان را در قالب تثبیت اشتغال پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: صنعت چاپ استان که به دلایل برخی مسایل به‌ناچار مجبور به تعدیل نیرو هستند می‌توانند از این ظرفیت که البته رقم آن خُرد و ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است استفاده کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: تسهیلات تبصره ۱۸ برای طرح توسعه‌ای پرداخت می‌شود، این تسهیلات به استان ابلاغ شده و به‌زودی رقم آن برای پرداخت تخصیص خواهد یافت.

وی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسامی فعالان صنعت چاپ را برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ یا ۱۸ به اداره صنعت، معدن و تجارت استان معرفی کند.

اشرفی بیان کرد: برای پیگیری مصوبات جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع یک نفر را مامور کرده‌ایم اما در فاز نخست مسوول دستگاه اجرایی مربوطه متولی انجام کار است.

وی با بیان اینکه برای نتیجه‌محور بودن جلسات و خروجی داشتن آن خیلی مصمّم هستیم، اظهار داشت: برخی مشکلات مربوط به صنعت چاپ استان شاید ریشه در قدمت چندین ساله دارد اما به هر حال باید از یک جا مشکلات را حل کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: برای رسیدن به نتیجه و حل مشکل یک صنعتگر مانند حوزه چاپ اگر لازم باشد بارها و بارها مکاتبه کرده و در صورت حل نشدن مساله، به صورت حضوری در مرکز حاضر می‌شویم.

وی ادامه داد: نامه‌زدن به معنای رفع تکلیف است اما به دنبال رفع تکلیف نیستیم بلکه خروجی جلسه مهم است که همه دستگاه‌های متولی باید همکاری و هم‌افزایی لازم را داشته باشند.

اشرفی تصریح کرد: مسوولان اگر ابزار و اختیاری در استان دارند از آن برای رفع مشکلات استفاده کرده و با نگاه باز، تشخیص مدیریتی خود را بکار بگیرند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد گاهی اوقات در لفظ‌ها و کلمات‌گیر می‌کنیم در حالیکه مدیران دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با ابزار در اختیار خود شفاف‌سازی لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نگاه، اراده و خواسته تیم مدیریتی دستگاه‌های اجرایی استان بر حل مشکلات است، گفت: برای اینکه جلسات و نشست‌ها به خروجی برسد مرتب پیگیری می‌کنیم، همچنین رفع مشکلات اگر نیاز به قانون داشته باشد هم از توان مجمع نمایندگان استان استفاده خواهیم کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: اداره‌های امور مالیاتی، شرکت توزیع نیروی برق، صنعت، معدن و تجارت، تامین اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مسایل مربوط به صنعت چاپ استان را شفاف بیان و پیگیری کنند.

وی بیان کرد: درخصوص پیشنهاد شهرک تخصصی صنعت چاپ و مشکل تامین زمین برای برخی چاپخانه‌داران، اداره صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در شهرک صنعتی بیرجند یک فاز یا بلوک را مختص این حوزه اختصاص دهد تا از معافیت‌های مالیاتی ۱۳ ساله هم برخوردار شوند.

اشرفی ادامه داد: در این خصوص اداره کل صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی با یکدیگر نشستی برگزار کنند و به نتیجه برسند.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به صنعت چاپ و حوزه تامین اجتماعی گفت: بنا نیست به هیچ عنوان در حق کارگر یا تولیدکننده‌ای اجحاف شود لذا برای رفع مشکل از تجربه استان‌های فعال دیگر در حوزه صنعت چاپ استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: برخی چاپخانه‌داران استان نسبت به خروج کارهای چاپی از استان گلایه دارند که خواسته بحقی است، این مهم مصوبه شورای اداری استان بوده و به ذیحساب‌های دستگاه‌های اجرایی نیز ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: درب اتاق معاونت اقتصادی و دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری به روی فعالان صنعت چاپ استان باز است و آمادگی داریم بر حسب وظیفه مشکلات را پیگیری و به نتیجه برسانیم.

در این نشست مسائلی از قبیل سرمایه در گردش، افزایش هزینه‌ها از جمله مواد اولیه به خصوص کاغذ و حمل و نقل، تامین اجتماعی، مالیات و نوسانات برق عمده‌ترین مشکلاتی بود که توسط فعالان صنعت چاپ خراسان جنوبی مطرح شد.

اکنون ۶۱ چاپخانه در استان خراسان جنوبی وجود دارد که ۱۰ مورد آنها اُفسِت کار می‌کنند و بقیه دیجیتال هستند.