معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس گزارش اداره کل محیط زیست به استناد اطلاعات استخراج شده از سیستم‌های پایش هوا، بالاترین نرخ تولید گرد و غبار کشور متعلق به خراسان جنوبی است.

 محمد فرهادی در نشست کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اظهار داشت: طبق همین اطلاعات از ابتدای سال جاری تا تاریخ نهم  مرداد ماه، تعداد روزهای با کیفیت هوای نامطلوب در استان ۶۰ روز به ثبت رسیده است.

وی گفت: خراسان جنوبی بر دیگر استان های کشور در تولید گرد و غبار پیشتاز است و این آمارها حکایت از به صدا درآمدن زنگ خطرهاست.

فرهادی با اشاره به اینکه در حال حاضر، کانون‌های فرسایش بادی، یک سوم پهنه وسیع استان را شامل می‌شوند، گفت: این حجم کانون فرسایش بادی به جهت تبعاتی که به همراه دارند، نگران کننده است لذا باید برای کم کردن این مساحت، کارهای علمی ویژه‌ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در این راستا اقداماتی انجام داده است، اضافه کرد: برای مهار این شرایط پیش آمده و جلوگیری از پیشرفت بیشتر کانون‌های فرسایش بادی باید اقدامات سریعتر و گسترده‌تری انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با عنایت به اهمیت موضوع، قوانین و مقررات مرتبط با آیین نامه هوای پاک باید به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شود تا با هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت همه حوزه‌ها، برای کنترل شرایط موجود اقدامات لازم صورت گیرد.

فرهادی با تاکید بر نقش اطلاع‌رسانی در زمینه آگاهی‌بخشی جامعه و ابراز نگرانی از شرایط استان، خاطرنشان کرد: بخشی از کار ما این است که نگاه ملی را به خراسان جنوبی جلب کنیم و در این راستا باید از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه صدا وسیما استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه صدا و سیما باید در این بحث ورود جدی داشته باشد، اظهار داشت: پخش گزارش‌های ویژه از شبکه‌های سراسری، در این زمینه بسیار مؤثر است.

فرهادی گفت: پخش این گزارش و اطلاع‌رسانی عمومی در زمینه وضعیت استان، در جذب اعتبارات ملی و ارائه برنامه‌های ویژه برای مهار شرایط موجود مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به خسارت‌های ناشی از گرد و غبار، گفت: بخش عمده‌ای از این خسارت‌ها مربوط به باغات و مزارع و محصولات کشاوری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: براساس آمار، گرد و غبار سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد می آورد.

فرهادی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با هم‌افزایی و تعامل و البته پیگیری جدی برای جذب اعتبارات ملی، به این موضوع ورود کنند.

انتخاب و کاشت گونه های گیاهی متناسب با اقلیم منطقه توسط شهرداری‌ها و منابع طبیعی و آبخیزداری، به کار گرفتن کارشناس HSE در واحدهای تولیدی، توجه به معاینه فنی کارخانه‌ها، اهتمام دستگاه‌های متولی به تامین نفت گاز یورو ۴ برای ناوگان حمل و نقل عمومی  و مکلف بودن صدا و سیما در اطلاع رسانی وسیع درخصوص پدیده گرد و غبار از جمله مصوبات این جلسه بود.