به گزارش روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی جنوبی هر از چند گاهی صحبت از راه اندازی ایرلاین بومی در استان داغ شده و فعالین حوزه هوانوردی یا دیگر حوزه ها به اظهار و نظر در خصوص راه اندازی ایرلاین، خرید هواپیما یا سنگ اندازی مدیران دولتی در استان در این حوزه می پردازند اما واقعیت راه اندازی ایرلاین چیست ؟

مدیر کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی گفت: طی ۵ سال حضور بنده در استان خراسان جنوبی و از بدو ورود شرکت «کویر ایر» درخواست راه اندازی ایرلاین بومی در استان را به اداره کل فرودگاه استان تحویل داده بود که این درخواست توسط مدیرکل وقت (آقای سلامی ) به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال و همکاری لازم با شرکت یاد شده توسط اداره کل فرودگاه استان صورت گرفته بود ؛ سازمان هواپیمایی کشوری نیز پس از بررسی مدارک و تایید اعضای شرکت یاد شده مجوز اولیه کویر ایر را صادر کرده بود. طهماسبی در ادامه افرود: پس از صدور مجوز اولیه توسط سازمان هواپیمایی کشوری ، ایرلاین طی مدت تعیین شده توسط سازمان می بایست حداقل سه فروند هواپیمای ملکی جهت تمدید مجوز و شروع فعالیت بعنوان ایرلاین وارد کشور کند و این قانون برای کلیه ایرلاین ها یکسان می باشد اما در ادامه ، کویر ایر نتوانست به وظایف قانونی خود در مورد خرید سه فوروند هواپیمای ملکی و واردات آن به ایران عمل کند و مجوز این شرکت توسط سازمان هواپیمایی کشوری ، تمدید نشد. وی عنوان داشت: طی این مدت جهت صدور مجوز و تایید شرکت یاد شده کلیه همکاری ها توسط اداره کل فرودگاه های استان انجام شده اما در بحث خرید هواپیما، این اداره کل هیچ وظیفه ای نداشته و به لحاظ قانونی هم اجازه ورود به مبحصث خرید هواپیما را ندارد و می بایست اولین قدم یعنی خرید سه فروند هواپیما جهت تمدید مجوز توسط ایرلاین یاد شده صورت می گرفت . دلایل عدم خرید می بایست توسط متقاضیان این ایرلاین اعلام گردد.

مدیر کل فرودگاه های استان در ادامه افزود: اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ نیز از طرف منطقه ویژه اقتصادی استان ، درخواستی جهت تاسیس ایرلاین بومی «اسپید ایر» به این اداره کل ارسال شد. در اردیبهشت ماه همان سال درخواست موافقت با تاسیس شرکت یاد شده توسط این اداره کل به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال گردید و تاکنون از ادامه روند تاسیس شرکت یاد شده نامه ای ارسال نگردیده است و پیگیری از سوی متقاضی انجام نشده است. وی در ادامه گفت: این دو درخواست ، تنها مواردی بوده که طی این چندین سال به این اداره کل فرودگاه های استان ارسال شده و این اداره کل نیز علاوه بر موافقت درخواست ها ، همکاری لازم با متقاضیان تا مرحله ای که در حیطه وظایف قانونی بوده انجام شده است ، حتی قول مساعد جهت مشاوره در ادامه روند راه اندازی ایرلاین های یاد شده به متقاضیان مذکور داده شده است.

عظیم طهماسبی عنوان داشت: ثبت و اخذ مجوز اولیه جهت راه اندازی شرکت هواپیمایی در صورت فراهم نمودن مدارک و مستندات مورد تایید سازمان کار پیچیده و غیرممکن نمی باشد ، اما مهم ادامه روند جهت تمدید مجوز ، خرید و واردات ناوگان برابر بخشنامه ها و راه اندازی ایرلاین می باشد. وی افرود: ما بسیاری ایرلاین در کشور داریم که ثبت گردیده اند اما به دلیل عدم توانایی در تامین ناوگان متاسفانه وارد چرخه حمل و نقل هوایی نشده و این عدم توانایی در خرید هواپیما را نمی توان به فرد یا ارگان خاصی نسبت داد. وی خاطر نشان کرد: در صورتی که توسط این اداره کل مانعی جهت ادامه روند راه اندازی ایرلاین ها برای متقاضیان پیش آمده حتما با ارائه مستندات به خبرگزاری ها شفاف سازی شود.

مدیر کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی گفت: یکی از روش های حل مشکلات پروازهای فرودگاه های استان ، راه اندازی ایرلاین بومی می باشد اما تجربه های تلخ در حوزه راه اندازی ایرلاین در دیگر استان های کشور را نیز داشته ایم . در صورتی که بخواهیم مجدد دچار فراز و نشیب های دیگر استان ها نشویم می بایست ایجاد ایرلاین با نظارت اداره کل فرودگاه های استان انجام پذیرد وی در پایان گفت: سرمایه گذاران دو ایرلاین یاد شده و متقاضیانی که امکان خرید هواپیما را دارند، آگاه باشند یکی از سریع ترین و مطمئن ترین و کم هزینه ترین روش ها خرید یک یا چند فروند هواپیما و در اختیار گذاشتن آن به دیگر ایرلاین های فعال کشور می باشد که در این خصوص نیز اداره کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی آماده ارائه مشاوره به درخواست کنندگان است

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور