استاندار خراسان جنوبی گفت: پروژه عظیم انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، نشانگر عزم و اراده مجموعه دولت برای عملیاتی کردن این پروژه و توسعه منطقه است.

 محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح انتقال آب از دریای عمان که با حضور استانداران خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد، به نقش این پروژه در توسعه شرق کشور اشاره کرد و افزود: انتقال آب قطعا در ماندگاری جمعیت و ایجاد امنیت پایدار در منطقه شرق کشور موثر خواهد بود.

وی با اشاره به تاکید وزارت نیرو بر تدوین سند سازگاری با کم‌آبی تصریح کرد: در این سند، استان‌ها مکلف شده‌اند وضعیت منابع و مصارف آبی را ارائه و میزان مصرف شرب و صنعت را تعیین کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی، نخستین استانی است که سند سازگاری با کم‌آبی را تدوین کرد و این سند در کارگروه سازگاری با کم آبی وزارت نیرو نیز به تصویب رسیده است.

استاندار خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: با اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان، تغییرات تمدنی در شرق کشور رخ خواهد داد و با اراده‌ای که دولت دارد، عملیات اجرایی این طرح، هرچه زودتر آغاز خواهد شد.

علیرضا رزم حسینی افزود: رهبر معظم انقلاب بر انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرق کشور تاکید دارند و این موضوع را بارها در دیدارهایی که در مشهد داشتیم جویای پروژه بودند که سریعتر اقدامات لازم انجام شود.

وی اظهار داشت: انتقال آب پایدار دریا به استان‌های شرق کشور ضامن ایجاد امنیت و ماندگاری جمعیت در این مناطق خشک است.

وی گفت: انتقال آب دریای عمان می‌تواند به صنعت و کشاورزی رونق دهد و مسوولان کشوری برای تامین آب پایدار این مناطق تاکید فراوان دارند.

استاندار سیستان و بلوچستان هم گفت: علیرغم جنگ تحریمیِ تحمیلی، دولت توجه ویژه‌ای به توسعه شرق کشور دارد که طرح انتقال آب از دریای عمان در همین راستا است.

احمدعلی موهبتی اظهار داشت: اقدامات لازم در سال‌های اخیر برای اجرایی شدن انتقال آب به استان‌های شرقی کشور انجام شده و بزودی پس از انجام مطالعات دقیق و تخصیص اعتبار اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: بیش‌ از هزار میلیارد تومان پروژه آبرسانی در سیستان و بلوچستان در حال کار است اما کافی نیست و باید توجه بیشتری به این بخش شود.

دومین نشست مشترک استانداران خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی همراه با امضای تفاهم‌نامه “طرح انتقال آب از دریای عمان” امروز – یکشنبه – در چابهار برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی که روز جمعه وارد سیستان و بلوچستان شد در این سه روز با همراهی استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق مرزی و طرح‌های مختلف زیربنایی و اقتصادی این استان بازدید کرد.

همچنین محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان به منظور توسعه همکاری‌های بین ۲ استان مرزی و همسایه، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.