رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تیم تخصصی امدادی تا فاصله ۵۰ متری انتهای معدن بلوک C طبس پیش رفته‌اند و ۱۴ کارگر در فاصله باقی‌مانده محبوس هستند که باید به بیرون از معدن منتقل شوند.

محمدحسن نامی در حاشیه معدن حادثه دیده طبس در جمع خبرنگاران افزود: تیم امدادی تخصصی مسیر ۸۰۰ متری این معدن در شیب ۱۴ درجه سپس سطح افقی ۵۶۰ متری را می‌پیمایند.

وی ادامه داد: بر اساس صحبتی که با رئیس تیم فنی داخل این تونل که در حال تخلیه گاز متان هستند داشتیم اکنون تا ۵۱۰ متر پیش رفته‌ و ۵۰ متر تا انتهای تونل باقی مانده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: توسط حسگرهایی که میزان یا غلظت گاز متان را سنجش می‌کنند هر ۱۰ متر به ۱۰ متر گاز را تخلیه کرده و جلو می‌روند.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه بطور دائم گاز متان در حال تولید است، باید به مرور گاز تخلیه و به پیش بروند، تا دقایقی دیگر ۱۰ متر دیگر جلو خواهند رفت و اگر میزان گاز به کمتر از ۲ درصد برسد عملیات ادامه می‌یابد.

نامی گفت: هنوز مشخص نیست در ۵۰ متر باقی‌مانده ریزش معدن هم رخ داده باشد یا خیر اما بر اساس آمار رسیده این حادثه تاکنون ۳۵ فوتی داشته است.

وی با بیان اینکه مشخص نیست عملیات امدادی تا چه زمانی طول بکشد گفت: اگر گاز تخلیه شده جایگزین نشود چون در این منطقه گازها به صورت ذخیره بالقوه وجود داشته است، شاید تا پایان امشب عملیات امداد به پایان برسد.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: اکنون چهار گروه پنج نفره HSE داخل معدن مشغول به کار هستند و چهار گروه پنج نفره نیز بیرون معدن در حالت آماده باش قرار دارند و به مرور تعویض می‌شوند.

حادثه انفجار ۲ معدن شرکت معدنجوی طبس ساعت ۲۱ شامگاه شنبه رخ داد و تصاعد آنی گاز متان سبب شد ۶۹ کارگر در این معادن محبوس شوند.

با آغاز عملیات امدادی توسط تیم‌های تخصصی HSE معدن، در وهله نخست تعداد ۱۳ کارگر که جان خود را از دست داده بودند به بیرون کشیده شد و با ادامه عملیات این آمار به ۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم در بلوک نخست رسید.

عملیات امدادی بلوک دوم نیز عصر روز گذشته در دستور کار قرار گرفت و مرحله به مرحله با تخلیه گاز پیش رفت و تا پایان شب تعداد فوتی‌ها با اعلام رسمی پزشکی قانونی به ۳۱ نفر رسید.

با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، عملیات امدادی همچنان ادامه دارد و استاندار خراسان جنوبی امروز آخرین آمار  فوتی ها را ۳۸ نفر اعلام کرد.

بنا بر اعلام تیم تخصصی امدادی، از ورودی تونل معدن بلوک C تا محل حبس معدنچیان هزار متر فاصله است که تا شب گذشته تیم‌ها به ۴۰۰ متری کارگران رسیدند و بامداد امروز پیکر بی جان چهار کارگر از این معدن به بیرون منتقل شد.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و بیشترین معادن زغال سنگ کشور را دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور