سرپرست مدیریت بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از ظروف و لوازم تمیز و شسته شده با آب سالم و بهداشتی استفاده کنید، گفت: قبل از تهیه، توزیع و مصرف غذا و قبل از دادن غذا یا شیر به کودک حتماً دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

محمدرضا جمع آور اظهار کرد: تشخیص وبا از طریق آزمایش مدفوع است؛ برای انجام این آزمایش باید از بیمار نمونه مدفوع یا سواب مقعدی تهیه و به آزمایشگاه ارسال شود؛ این آزمایش در سیستم بهداشتی کشور به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی افزود: اساس درمان در بیماری وبا جبران فوری آب و املاح از دست رفته بدن در اثر اسهال بوده و در واقع این بیماری می‌تواند به راحتی و با موفقیت درمان شود این بیماران باید محلول مایع درمانی خوراکی را که از حل کردن یک بسته پودر او.آر.اس(ORS) در یک لیتر آب جوشیده خنک تهیه می‌شود، به مقدار زیاد و بسته به میزان کم آبی بدن بنوشند.

جمع‌آور تصریح کرد: موارد با تابلو شدید بیماری که در معرض خطر ابتلا به کم آبی شدید هستند نیاز به جایگزینی مایعات به صورت داخل وریدی دارند.  بدون دسترسی به مایع درمانی میزان کشندگی در بیماران مبتلا به وبا ۳۰ تا ۵۰ درصد است که با مایع درمانی سریع و مناسب، این میزان به زیر یک درصد کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: استفاده از آنتی بیوتیک‌های مناسب که در صورت نیاز توسط پزشک تجویز خواهد شد طول دوره بیماری را کوتاه و شدت بیماری را کاهش می‌دهد، اما به اندازه جبران کمبود آب بدن مهم نیستند. افرادی که به اسهال و استفراغ شدید مبتلا می‌شوند به ویژه افرادی که در مناطقی که وبا اتفاق می‌افتد زندگی میکنند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

جمع‌آور با بیان اینکه برای پیشگیری از بیماری وبا رعایت مواردی ضروری است، اظهار کرد:  از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید؛ در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، آب تانکرها، آب چشمه‌ها. استفاده می‌شود، حتماً آب را قبل از مصرف بجوشانید یا کلرزنی کنید.

وی بیان کرد: از مصرف یخ غیربهداشتی و مواد غذاهای آماده غیربهداشتی، آب میوه و نوشیدنی‌های ارایه شده در بیرون از منزل و به‌خصوص غذاهای ارایه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد خودداری کنید.
جمع آور ادامه داد: از شنا کردن در آب رودخانه، جوی‌ها یا استخرهای آلوده خودداری کنید؛ میوه‌ها و سبزی‌ها را قبل از مصرف حتما شسته و به روش صحیح ضدعفونی کنید.

وی افزود: برای اطمینان از سلامت غذا آن را به صورت کامل بپزید و از مصرف غذاهای خام یا کم پخت خودداری کنید؛ غذایی را که قبلا پخته‌اید قبل از مصرف به صورت کامل داغ کنید.

جمع آور ادامه داد: بعد از رفتن به توالت و نیز قبل از دست زدن به مواد غذایی و خوراکی حتماً دست‌ها را با آب و صابون بشویید؛ مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید و از قرار گرفتن مواد غذایی در معرض مگس و آلودگی های دیگر خودداری شود.

سرپرست مدیریت بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: هنگام سفر آب و غذای سالم همراه داشته باشید یا از نوشیدنی ها و غذاهای با بسته بندی مطمئن استفاده کنید.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور