مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ عنوان کتاب در سطح انتشارات استان به چاپ رسید و پنج عنوان کتاب هم به صورت رسمی رونمایی شده است.

علی فرخنده روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، افزود: در سطح استان ۴۷ باب کتاب‌فروشی، ۳۴ انتشاراتی و حدود ۱۰۰ نویسنده فعال هستند.

وی بیان کرد: یکی از شاخصه‌های پیشرفت فرهنگی در هر منطقه‌ای سرانه مطالعه آن است که انتظار داریم در این حوزه جوانان و نوجوانان میدان‌دار و پیش‌قدم شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر در ۸۴ کتابخانه فعال استان بیش از ۴۳ هزار نفر عضویت دارند و درصدد هستیم سرانه مطالعه در استان افزایش یابد.

وی گام دوم و اساسی‌تر در زمینه افزایش سرانه مطالعه را مهندسی محتوای مطالعه دانست و تصریح کرد: در این حوزه کتاب‌هایی که به حوزه تقویت فرهنگ عمومی، تقویت هنجارهای مثبت اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده، تقویت بنیه اسلامی و انقلابی جامعه و از این قبیل کمک کند در اولویت است.

فرخنده عنوان کرد: مقام معظم رهبری از مهندسی مطالعه به عنوان تامین سلامت فکری کتابخوان‌ها یاد می‌کنند و بر افزایش سرانه مطالعه و مهندسی مطالعه تاکید دارند.

وی بر لزوم افزایش بستر مطالعه در استان تاکید کرد و گفت: یکی از خلاءهای مهم استان نبود کتابخانه مرکزی و عمومی است که زمین مناسب تامین شده و پیگیر هستیم در دولت کنونی که نگاه فرهنگی است اتفاق خوبی در استان رقم بخورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: هر کاری در انقلاب اسلامی که مردم پایه باشد و بر اساس مشارکت‌های مردمی شکل بگیرد پیش روندگی و ماندگاری بیشتری خواهد داشت لذا در حوزه کتابخوانی در سطح جامعه نیاز به مشارکت مردمی داریم.

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها در سبد مصرف زندگی خود خرید کتاب را لحاظ کنند، عنوان کرد: برای افزایش سرانه مطالعه در استان نیاز به طرح‌های مردم پایه داریم.

فرخنده ادامه داد: مجموعه‌هایی مانند اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اجرا شدن این طرح‌ها می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

وی با اشاره به پیش‌بینی حدود هزار عنوان برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی در استان، اظهار داشت: جمع‌آوری اهدای کتاب در میدان ابوذر، معرفی هر شب یک کتاب از صدا و سیما، تولید محتوا در بستر فضای مجازی، تجلیل و تکریم از کتابخوان‌ها، بازدید از انتشارات و کتابفروشی‌ها، برگزاری میز خدمت در محل‌ نماز جمعه و اهدای‌ کتاب از جمله این برنامه‌هاست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: امسال تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال در حوزه اهدای کتاب به مناطق مختلف استان هزینه شده است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه آسیب‌های اجتماعی امسال یک میلیارد ریال از بودجه ۱۴۰۰ به مجموعه کتابخانه‌های استان تخصیص یافته است.

فرخنده بیان کرد: سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امسال از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» برگزار می‌شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور