آیین عزاداری شام غریبان حسینی با حضور عاشقان سید و سالار شهیدان و سوگواری هیات‌های مذهبی در نقاط مختلف خراسان جنوبی برگزار شد.

عزاداران حسینی در ادامه عزاداری تاسوعا و عاشورا،  بر اساس سنتی دیرینه در هر کوی و برزن خراسان جنوبی با روشن‌کردن شمع در سوگ شهادت مظلومانه فرزند حضرت زهرا(س) و یارانش به سوگ نشستند.

در این آیین‌ها حضور کودکان و نوجوانان با لباس‌های سیاه و پیشانی بندهای یا حسین، یا رقیه و یا علی اصغر(ع) با شمع های روشن و آه و ناله، که یاد و خاطره کودکان و اسیران کربلا را در اذهان شرکت کنندگان زنده کرد، بسیار چشمگیر بود.

سوگواران حسینی همچنین با زمزمه « امشب به صحرا بی کفن جسم شهیدان است شام غریبان است» و «امشب نوای کودکان بر بام کیوان است شام غریبان است»، به یاد اسیری و غریبی حضرت زینب(س) و خاندان عصمت و طهارت گریه و زاری کردند.

آیین شام غریبان حسینی در خراسان جنوبی برگزار شد

هیات‌های عزادار در طول مسیرهای منتهی به مساجد و حسینیه ها به مرثیه‌خوانی و نوحه‌خوانی در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و فرزندان و اصحاب ایشان پرداخته و در وقایعی که شب یازدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری گذشت، با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هم ناله شدند.

شام غریبان از آیین های خاص هرساله در استان خراسان جنوبی بوده که از شامگاه عاشورای حسینی در حسینه ها و مساجد باشکوه خاصی برپا می شود و شرکت کنندگان در حالی که شمع در دست دارند از یک حسینیه به حسینیه دیگر حرکت می کنند و به عزاداری می پردازند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور