#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تابستان امسال حجم آبرسانی به حیات وحش استان افزایش یافت و با اتخاذ تمهیدات لازم از جمله تامین مخزن ذخیره آب و تانکرهای آبرسان، حیات وحش مشکل کم‌آبی ندارند.

اسدالله حاتمیاظهار داشت: هشت مخزن پلی‌اتلین سیار هر کدام به ارزش حدود ۳۰ میلیون تومان برای تامین آب حیات وحش تهیه و در مناطق مورد نیاز نصب شده است.

وی افزود: در مکان‌های که نیاز بوده، آب انبارهای لازم را ساخته‌ شده تا آب مورد نیاز حیات وحش در آن نگهداری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: در سال جاری چهار تانکر آبرسانی را تجهیز کردیم که آب مورد نیاز حیات وحش در برنامه‌های زمان‌بندی توسط این تانکرها ارسال می‌شود و این تانکرها تمامی شهرستان‌های استان را پوشش می‌دهد.

وی گفت: علاوه بر آبرسانی سیار، تدابیر لازم اندیشه شده تا محیط‌بانان آبشخورها را به صورت مستمر مرمت و لایروبی کنند و محیط‌بانان در گشت‌زنی‌ها و حضور در عرصه‌ها، نسبت به مرمت و بازسازی آبشخورها اقدام کنند.

حاتمی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی حاکم بر استان و کمبود آب در مناطق زیست‌محیطی به خصوص در فصل تابستان، آبرسانی به صورت مستمر و منظم از سوی ماموران یگان حفاظت محیط زیست انجام و با این اقدام امنیت گونه‌های جانوری استان تامین می‌شود.

وی گفت: احداث آب انبارها و آبشخورهای جدید، تعمیر، مرمت و بهسازی آبشخورها و آب انبارهای سابق، لوله‌گذاری و لایروبی آبشخورها، تسطیح راه‌های دسترسی به آب انبارها و منابع آبی تامین کننده آب مورد نیاز حیات وحش از جمله اقدامات محیط زیست استان در آبرسانی مستمر به حیات وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: به دلیل خشکسالی‌های مستمر، منابع آبی در دسترس وحوش در طبیعت، آبدهی چشمه‌‎ها به شدت کاهش یافته یا خشک شده، از این رو وحوش برای یافتن آب به‌ناچار به مناطق نزدیک روستاها کشانده می‌شوند که در این زمینه درخواست ما مدارا کردن مردم با حیات وحش است.

وی با بیان اینکه در سال جاری در منطقه میانکوه – کل شانه و پیرحاجات شهرستان طبس بارندگی مناسبی نبوده و مراتع با فقر علوفه مواجه است، اضافه کرد: در این منطقه ۵۰ تن علوفه و در همه شهرستان‌های استان نیز علوفه مورد نیاز حیات وحش ذخیره‌سازی شده است که در صورت نیاز نسبت به توزیع آن اقدام می‌شود.

حاتمی گفت: در مجموع یک میلیارد تومان در زمینه تامین علوفه حیات وحش استان خریداری و ذخیره کردیم تا در صورت کمبود غذا نسبت به توزیع آن اقدام شود.

وی همچنین از آغاز سرشماری پستانداران در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در برنامه سرشماری علاوه بر برآورد جمعیت حیات وحش و مطالعه روند تغییرات جمعیتی، وضعیت سلامت حیات وحش و زیستگاه بررسی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: سرشماری سال جاری طبق فرم زمان‌بندی توسط این اداره کل از ۲۸ خرداد آغاز شد که حدود یک ماه ادامه خواهد داشت و تشکل‌های مردمی و علاقمندان به محیط زیست، جوامع محلی، شکارچیان قانونمند و معتمد، اساتید دانشگاه و دانشجویان در این سرشماری با محیط‌بانان و کارشناسان حفاظت محیط زیست استان همکاری دارند.

در حال حاضر استان خراسان جنوبی هفت منطقه حفاظت شده و سه پناهگاه حیات وحش دارد که توسط حفاظت محیط زیست مدیریت می‌شود.