معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: ۲۲ طرح پژوهشی مسئله محور برای حل مشکلات استان شناسایی شده و با مشارکت این دانشگاه، واحدهای صنعتی و دستگاه‌های اجرایی در حال اجراست.

یدالله یعقوبی نژاد افزود: بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تفاهم‌نامه‌های متعدد برای این طرح‌های پژوهشی که با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است، در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در این طرح‌ها دستگاه‌هایی از جمله استانداری، شرکت گاز، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی مشارکت دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: مطالعات توجیهی احداث واحد تولید پودر زرشک به روش فریز درایر، مطالعات امکان سنجی ایجاد شهرک فناوری استان، ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان براساس نظریه مجموعه‌های ناهموار، مطالعه فراگیر شناسایی و اولویت‌بندی خوشه‌های کسب و کار استان، امکان سنجی استقرار طرح امن سازی زیرساخت‌های حیاتی در دستگاه‌های اجرایی، شناسایی علل و عوامل موثر بر ارتقای امنیت سایبری در فاز اول از جمله این طرح‌هاست.

وی ادامه داد: همچنین طرح‌های مسئله‌ محور بهبود فرآیند نظارت بر فعالیت‌های معدنی و نظام مند کردن اطلاعات برای گزارش گیری بر اساس شیوه‌های نوآورانه، امکان سنجی و ارائه مدل اجرایی برای تبدیل سهام تعاونی‌ها به ارز دیجیتال قابل معامله، مطالعه و امکان سنجی و پیاده سازی سامانه تشخیص نفوذ به شبکه و مدیریت هشدارهای آن، ضرورت تدوین نقشه راه هوشمندسازی زنجیره تامین و توزیع دارو، مطالعه زمین شناسی ساختاری و تکتونیکی منطقه اکتشافی نجم آباد و بررسی استفاده از بنتونیت در خمیر کاغذ به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها در حال اجرا است.

یعقوبی نژاد با اشاره به طرح افزایش بهره‌وری ماشین کاغذ و بهبود کیفیت کاغذ گفت: طرح بهبود کیفیت بنتونیت برای مصرف در سیالات حفاری، تهیه بنتونیت فعال، تولید آلی رس از بنتونیت، سنتز خاک رنگبر و بررسی عملکرد آن در تصفیه روغن، فناوری افزایش کیفیت خواص فیزیکی بنتونیت با رویکرد ریخته گری ماسه‌ای، کاربرد بنتونیت در زمینه پزشکی و دارو رسانی از جمله طرح‌هایی است که در حوزه معادن اجرا شده است.

وی عنوان کرد: بررسی رفتار مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی استان خراسان جنوبی در بحران افت فشار گاز و الگوی مصرف، تاثیر گازرسانی به مراکز کشاورزی و تولیدی در افزایش بازدهی تولید و ارتقای سود اقتصادی، نقش کنترل کننده‌های ساختاری در کانه‌زایی منطقه اکتشافی همچ، مطالعات زمین شناسی ساختاری و ارائه الگوی زمین ساختی منطقه اکتشافی سرچاه از دیگر طرح‌های مسئله‌ محور است که با مشارکت دانشگاه صنعتی بیرجند در حال انجام است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی بیرجند گفت: سال گذشته به استناد پایگاه داده‌ای موسسه الزویر، دکتر صادق اعتدالی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند به عنوان دانشمند برجسته بین المللی در فهرست ۲ درصد پژوهشگران پر استناد جهان معرفی شد.

وی با بیان اینکه نخستین بار طرح بورسیه صنعتی در این دانشگاه سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ اجرا شد افزود: هدف از این طرح به کارگیری دانش آموزان نخبه و مستعد علمی در واحدهای صنعتی از طریق کنکور سراسری است.

یعقوبی نژاد اظهار کرد: در این مدت با پایش تعداد ۳۴ واحد صنعتی اولیه، در نهایت ۱۰ واحد صنعتی با ظرفیت ۶۹ نفر بورسیه صنعتی در دفترچه کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای دانشگاه صنعتی بیرجند انتخاب شدند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور