طرح احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی که با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری کلنگ‌زنی شد، با چالش‌های فنی و اعتباری همراه بود و اکنون با گره‌گشایی از ابر پروژه ریلی شرق کشور در دولت سیزدهم قرار است عملیات اجرایی کل قطعات این مسیر در استان خراسان جنوبی آغاز شود.

 اتصال بیرجند به ریل سراسری یکی از مطالبات دیرینه مردم خراسان جنوبی به شمار می‌رود و اگرچه قطعه بیرجند – یونسی که محل اتصال کریدور ریلی شرق کشور به راه‌آهن بافق – مشهد است در سال‌های گذشته کلنگ‌زنی شد اما تامین مالی این طرح به دولت سیزدهم رسید.

مطالبه‌ای که در ۲ سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی از سوی مردم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و مسوولان استان مطرح شد و تسریع در تامین مالی راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی جزو مصوبات سفر استانی قرار گرفت و آیت الله سید ابراهیم رییسی در پایان دومین سفر به خراسان جنوبی اعلام کرد که تمامی مقدمات طرح راه‌آهن استان فراهم شده است.

 پیگیری مستمر استاندار، مسوولان استانی و اهتمام دولتمردان در ۲ سال گذشته گشایش‌های خوبی از محل ۲ مسیر اعتباری برای این طرح زیرساختی اولویت‌دار حاصل شده است.

راه‌آهن شرق کشور از بابت اتصال جنوب شرق به شمال شرق ایران اهمیت دارد که چابهار را به سرخس متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و کالا همچنین توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و افغانستان دارد.

طول مسیر ریلی زاهدان – بیرجند – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و مسیر حد فاصل بیرجند تا ایستگاه یونسی ۲۸۱ کیلومتر است.

احداث راه‌آهن بیرجند – یونسی یکی از مهمترین طرح‌های زیربنایی است که پس از سال‌ها انتظار در اواسط مهر ۱۳۹۸، عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن از سمت خراسان جنوبی به سمت خراسان رضوی آغاز شد اما نحوه تامین مالی این پروژه از همان ابتدای کار به عنوان یک چالش خود را نشان داد.

این طرح که مصوبه هیات وزیران را مبنی بر تامین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی دارد برای آنکه به سرنوشت طرح‌های نیمه‌تمام دچار نشود با تاکید رئیس جمهور در اولویت تامین منابع مالی قرار گرفت.

تامین مالی از ۲ مسیر اعتباری شامل مسیر اول از طریق کنسرسیوم بانکی برای تخصیص ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار بوده و مسیر دوم از محل تهاتر نفتی است.

خوشبختانه در بودجه سال جاری با پیگیری جدی مسوولان استانی، همت دولت و نمایندگان مجلس، همراهی قوای سه‌گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت منابع از صندوق توسعه ملی، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد پیش‌بینی شده است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور