معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر نگرانی حاد و خاص درباره بیماری دِنگی نیست اما آمادگی برای پیشگیری از بروز بیماری باید در استان ایجاد تا از شیوع آن جلوگیری شود.

 سید محمدرضا طالبی در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان با موضوع “پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های منتقل از پشه آئِدِس” افزود: تب دنگی بیماری است که توسط پشه آئدس منتقل می‌شود و پیشگیری از ابتلا به آن لازم است.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ابلاغیه‌هایی در این خصوص دارد که باید به فرمانداری‌ها ارسال و کمیته‌های پنجگانه تشکیل شود تا در فاصله زمانی منطقی جلسات برگزار شوند.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در هر مجموعه انسانی که دانشگاه علوم پزشکی نیاز به ورود دارد، برای بررسی لازم درخصوص تب دنگی و شناسایی پشه آئدس، درخواست ارائه شود و همکاری‌ صورت گیرد.

وی با تاکید بر آموزش و اطلاع‌رسانی گفت: آگاهی بخشی باید از طریق شبکه‌های در اختیار دانشگاه علوم پزشکی دنبال شود و هر جا که امکان خطر بیشتر است، آموزش متمرکز شود.

طالبی بر گسترش اطلاع‌رسانی از طریق رسانه ملی، مطبوعات و فضای مجازی به منظور تشریح بیشتر این بیماری و کاهش نگرانی در جامعه تاکید کرد.

وی افزود: شرکت آبفای استان هم در جهت رفع ترکیدگی، هدر رفت آب و مرطوب شدن زمین اقدام کند تا زمینه تخمگذاری پشه فراهم نباشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم مراقبت‌های مرزی بیان کرد: هماهنگی لازم با پاسگاه‌ها، گمرک و بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود تا یگان‌ها و نیروهای مستقر مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

وی به در پیش بودن اربعین و افزایش سفر زائران پاکستان اشاره کرد و افزود: چند محل برای اسکان زائران پاکستان در استان پیش‌بینی شده که نیاز است هماهنگی لازم برای آموزش و اطلاع‌رسانی انجام شود.

عاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این نشست گفت: از معدود استان‌هایی هستیم که پشه آئدس در آن مشاهده شده لذا شرایط استقرار و تکثیر پشه و بیماری‌های ناشی از آن فراهم است.

مجید شایسته افزود: تنها درمان بیماری تب دنگی که یکی از بیماری‌های ناشی از پشه آئدس است، مصرف آب و مایعات بوده و این گونه افراد به مرحله خونریزی نمی‌رسند لذا اطلاع‌رسانی در جامعه الزامی است.

وی بیان کرد: این بیماری می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد لذا باید حساسیت‌های لازم بین دستگاه‌های متولی ایجاد شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر اطلاع‌رسانی آگاهانه بدون ایجاد ترس در جامعه تاکید کرد و گفت: تهیه فایل‌های آموزشی برای عموم مردم از مهمترین اقدامات پیشگیرانه است.

وی با اشاره به بیماری‌های منتقل از پشه آئدس افزود: تب دنگی مهمترین این بیماری‌هاست که مشکل عمده بهداشتی محسوب می‌شود زیرا این بیماری در ۱۲۹ کشور شیوع دارد و در کشورهایی همچون افغانستان ۴۰ طغیان تب دنگی روی داده است.

شایسته عنوان کرد: با توجه به طغیان بیماری در جده و مدینه امکان انتقال از سوی حجاج وجود دارد و ممکن است مخزن بیماری به کشور منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر پشه آئدس فرد مبتلا به ویروس را نیش بزند ناقل بیماری محسوب می‌شود گفت: مدت بیماری یک هفته است و افغانستان اپیدمی وحشتناک از تب دنگی را تجربه کرده که در همسایگی ما خطر جدی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: این بیماری مرگ و میر شدید دارد اگرچه علائم آن در مراحل اول شدید نیست و شبه آنفلوآنزا بوده اما در مراحل بعد تبدیل به درد استخوان شکن شده و در آخر هم موجب خونریزی می‌شود.

به گفته وی تنها راه تشخیص این بیماری نمونه‌گیری آزمایشگاهی است و درمان اختصاصی هم ندارد.

شایسته گفت: پشه آئدس در هر جایی که آب جمع شود، قادر به تخم‌ریزی است لذا باید زیستگاه پشه از بین برود و در این زمینه شهرداری‌ها و گمرک مسئولیت دارند.

وی دفع بهداشتی فاضلاب و استفاده از پشه‌بند را از دیگر اقدامات پیشگیرانه گزش پشه برشمرد و افزود: افرادی که مسافرت خارج از کشور دارند باید ۲ هفته تحت مراقبت قرار بگیرند و علائم بالینی این بیماری در آنها پایش شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه بار و کالا محل انتقال بیماری است اظهار کرد: عبور کامیون، گذر زائران پاکستان، مکان‌های گردشگری و شهرک‌های صنعتی از جمله تهدیدات برای انتقال پشه آئدس محسوب می‌شود.

وی گفت: در مورد بیماری مالاریا هم در استان کانون نداریم اما ممکن است مواردی از ابتلا وجود داشته باشد زیرا از ابتدای امسال پنج مورد مالاریا در خراسان جنوبی شناسایی شده و مربوط به سربازانی است که در مرز خدمت می‌کردند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور