به مناسبت  روز جهانی شیر

 آیا عدم تحمل لاکتوز همان حساسیت شیر است؟

روز جهانی شیر یک روز بین المللی است که توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای به رسمیت شناختن اهمیت شیر به عنوان یک غذای جهانی تعیین شده است. ۱ ژوئن به عنوان تاریخ انتخاب شد زیرا بسیاری از کشورها قبلاً روز شیر را در آن زمان از سال جشن می گرفتند و از سال ۲۰۰۱ هر سال در ۱ ژوئن مشاهده شده است.

شیر یک غذای جهانی است. شیر و غذاهای لبنی تنوعی در رژیم غذایی ایجاد می‌کنند و کمک قابل توجهی به تامین نیازهای پروتئین با کیفیت بالا، کلسیم، منیزیم، سلنیوم، ریبوفلاوین، ویتامین B12 و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) در جمعیت های در معرض خطر، به ویژه کودکان، زنان باردار، و سالمندان دارند.

این روز فرصتی برای تمرکز بر شیر و افزایش آگاهی از نقش لبنیات در رژیم های غذایی سالم، تولید غذای مسئولانه و حمایت از معیشت و جوامع فراهم می کند.

 

عدم تحمل به لاکتور

لاکتوز نوعی قند است که در شیر و سایر محصولات لبنی یافت می‌شود. آنزیمی به نام لاکتاز برای هضم لاکتوز مورد نیاز بدن است. عدم تحمل لاکتوز زمانی ایجاد می شود که روده کوچک به اندازه کافی از این آنزیم تولید نکند.

بدن نوزادان آنزیم لاکتاز می سازد تا بتوانند شیر از جمله شیر مادر را هضم کنند. نوزادانی که خیلی زود (نارس) به دنیا می آیند گاهی اوقات دچار عدم تحمل لاکتوز می‌شوند.کودکانی که در سنین کامل به دنیا آمده‌اند اغلب قبل از ۳ سالگی علائمی از مشکل را نشان نمی‌دهند. اما این مشکل در بزرگسالان بسیار شایع است و در افراد سفیدپوست اغلب در کودکان بالای ۵ سال ایجاد می شود.  همچنین در افرادی که منجر به آسیب به روده کوچک می‌شوند از جمله جراحی، عفونت، بیماری سیلیاک، بیماری کرون و یا هر بیماری که منجر به اسهال شود، ممکن است باعث آنزیم لاکتاز کمتر تولید شود. درمان این بیماری ها ممکن است علائم عدم تحمل لاکتوز را بهبود بخشد. این سنی است که بدن ما ممکن است تولید لاکتاز را متوقف کند. خوشبختانه این مشکل به ندرت خطرناک است.

 

حساسیت به شیر:

 

آلرژی یا حساسیت به شیر یک پاسخ غیر معمول سیستم ایمنی بدن به شیر و محصولات حاوی شیر است که یکی از شایع‌ترین آلرژی‌های غذایی در کودکان است. شیر گاو عامل معمول آلرژی به شیر است، اما شیر گوسفند، بز، گاومیش و سایر پستانداران نیز می‌تواند باعث واکنش شود. واکنش آلرژیک معمولاً بلافاصله پس از مصرف شیر توسط شما یا فرزندتان رخ می دهد.

 

علائم آلرژی به شیر، که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، چند دقیقه تا چند ساعت پس از نوشیدن شیر یا خوردن فرآورده های شیر توسط شما یا فرزندتان رخ می دهد. این علائم عبارتند از: خس خس سینه، احساس خارش یا سوزن سوزن شدن در اطراف لب یا دهان، تورم لب ها، زبان یا گلو، سرفه یا تنگی نفس و استفراغ.

علائم و نشانه هایی که ممکن است به زمان بیشتری برای ایجاد آنها نیاز داشته باشد عبارتند از: مدفوع شل یا اسهال که ممکن است حاوی خون باشد، گرفتگی شکم، آبریزش بینی، چشمان اشک آلود، قولنج در نوزادان.

منبع:

https://worldmilkday.org

medlineplus.gov

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور