مردم خراسان‌ جنوبی همزمان با سراسر کشور به مبارکی سالروز میلاد با سعادت امیرالمومنین (ع) آیین‌های جشن و شادی برپا کردند.

مراسم جشن و شادی به مناسبت ولادت مولای متقیان امام علی (ع)، روز پدر و مرد در شهرها و مناطق مختلف استان خراسان جنوبی با حضور پر شور شیفتگان این امام همام برگزار شد.

امسال همچون دیگر سال‌ها مردم ولایتمدار خراسان جنوبی با پخت نذری و پخش شیرینی فضای محلات را آکنده از شادی و شعف کردند.

سخنرانان نیز در محافلی که به این منظور در مساجد، تکایا، بقاع متبرکه و آستان امامزادگان برپا شد در زمینه فضائل امام اول شیعیان جهان ایراد سخن کردند.

شور و شعف مردم خراسان جنوبی در میلاد مولود کعبه

مراسم اعتکاف نیز به روال سال‌های قبل از سحرگاه امروز – سیزدهم رجب – آغاز شد و زن و مرد، دانش آموز و دانشجو شب گذشته در تدارک حضور در این مراسم معنوی بودند.

همچنین به مبارکی این شب بیشتر مردم با خرید هدیه، این عید با سعادت را به پدران خود تبریک گفتند و برخی افراد در آرامستان‌ها یاد پدران آسمانی را گرامی داشتند.

فرهنگسرای شهر بیرجند هم شب گذشته میزبان جمع کثیری از شهروندان در جشن پدر و دختری تحت عنوان «ریشه من» که با برپایی ایستگاه صلواتی، ماشین‌نویسی رایگان و اجرای برنامه‌های شاد و متنوع  همراه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: امسال جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در ۳۲ بقعه متبرکه این استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: این جشن‌ها در سه بقعه متبرکه شهرستان بیرجند، سه بقعه بشرویه، ۲ بقعه خضری، سه بقعه خوسف، ۲ بقعه زیرکوه و سه بقعه متبرکه سرایان برگزار شد که جمعی کثیری از زائران و مجاوران هم در این بقاع متبرکه حضور یافتند.

شور و شعف مردم خراسان جنوبی در میلاد مولود کعبه

وی گفت: همچنین روز گذشته مراسم عقد زوج جوانی به میزبانی امامزادگان فردوس به مبارکی این عید بزرگ برگزار شد.

۱۳ رجب سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) در تقویم رسمی کشور به عنوان روز پدر نامگذاری شده است؛ نوزادی که کعبه میزبان قدوم مبارکش به دنیای خاکی بود و این نشانه اکرام خداوند و فضیلت بی همتای حضرت علی (ع) است.

کنیه ایشان، ابوالحسن، ابوالحسین و ابوتراب و القاب آن امام مرتضی، حیدر، امیرالمومنین، اسدالله و وصی است، مادر حضرت علی (ع) فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب عموی بزرگوار پیامبر (ص) بود.

حضرت علی (ع) پس از برگزیده شدن حضرت محمد (ص) به پیامبری، نخستین کسی بود که به اسلام ایمان آورد و ایشان را در دعوت همگانی به اسلام یاری کرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور