فرخنده با بیان اینکه صنعت چاپ خراسان جنوبی ۶۵ سال قدمت دارد، گفت: از دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی انتظار است در سفارش چاپ اولویت خود را چاپخانه‌های استان قرار دهند که سرمایه‌گذاری مستقیم در این عرصه انجام دادند.

، علی فرخنده  در جشن روز ملی صنعت چاپ که به دلیل تقارن با ایام عزاداری ماه محرم با تأخیر برگزار شد، اظهار کرد: صنعت چاپ در استان خراسان جنوبی به طور رسمی از سال ۱۳۳۷ آغاز به فعالیت کرد و قدمت ۶۵ ساله دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ چاپخانه در استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: این چاپخانه‌ها با انواع مختلف افست، لیتوگرافی، فلکسو و روتوگراور، سیلک، دیجیتال و چاپ خاص فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین چاپخانه‌ها در مرکز استان (بیرجند) مشغول به کار هستند، ادامه داد: اکنون چاپخانه‌های استان علاوه بر پاسخگویی به نیازهای چاپ و بسته‌بندی داخلی، سفارش‌های چاپی زیادی از استان‌های اصفهان، کرمان و خراسان رضوی دارند و  و بخشی از چاپ کشور افغانستان را نیز انجام می‌دهند.

فرخنده با اشاره به ظرفیت صنعت چاپ استان خراسان جنوبی و پشتیبانی سایر استان‌ها، بیان کرد: از دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی انتظار است در حمایت از صنعت چاپ استان بیشتر از گذشته آستین‌ها را بالا بزنند و در سفارش چاپ اولویت خود را چاپخانه‌های استان قرار دهند که سرمایه‌گذاری مستقیم در این عرصه انجام دادند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه گفت: به زودی استاندار خراسان جنوبی از مجموعه صنعت چاپ استان بازدید خواهند داشت.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودکفایی در حوزه کاغذ بود، تصریح کرد: در همین راستا قبل از آغاز مهرماه و سال تحصیلی جدید این مهم محقق شد و میزان تولید کاغذ از پنج هزار تن در قبل از دولت سیزدهم به ۷۵ هزار تن رسید و امسال برای اولین‌بار کتب درسی مجموعه‌های آموزشی کشور با ۴۵ هزار تن کاغذ داخلی کشور چاپ شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور