نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: حوزه‌های علمیه ستون اسلام و از برکات وجود امام محمد باقر (ع) است که باید پاسخگوی نیازهای روز باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی  در دیدار معاون امور مدارس و آموزش حوزه‌ علمیه قم با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) افزود: گذر زمان به نفع اسلام و انقلاب است لذا از کمبودها نباید برنجیم چون این کمبودها سازنده است.

وی تصریح کرد: آسیب‌هایی که دشمن برای ریشه‌کن کردن حوزه‌های علمیه داشته، نتیجه معکوس می‌دهد و حتی اگر کمیت‌ها را پایین بیاورد اما کیفیت‌ها را افزایش می‌دهد و امروز حوزه‌های علمیه در رشته‌های مختلف ورود کرده که باید باز هم مطابق با نیاز زمان این مسائل ریز شود و پاسخگوی نیازهای دنیا باشد.

امام جمعه بیرجند گفت: در یک خبرنامه خواندم که صهیونیست‌ها به جهت اینکه برای شیعه نقطه ضعف پیدا کنند درخصوص ۱۲ امام معصوم، ۱۲ کارگروه قرار دادند و تحقیقات دقیق انجام داده سپس نقاط ضعف ما را بزرگ جلوه می‌دهند.

وی افزود: در این خبرنامه نوشته بود رئیس کارگروه امام محمد باقر (ع) اظهاراتی کرده که ما دشمن هستیم اما در تحقیقات به این نتیجه رسیدم که انسانی با این فضیلت در تاریخ نبوده یا خیلی کم بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه تولیدکننده و بقیه مصرف کننده هستند گفت: در دوران‌هایی که ما خواب بودیم دشمن همواره بیدار بوده، طرح و نقشه‌های کارشناسی شده خود را تعقیب و بدترین آسیب‌ها را وارد کرده است.

وی گفت: انگلیس رضاخان را که فردی فاسد بود به عنوان پادشاه ایران روی کار آورد و جنایات زیادی کرد اما در همین خلاصه نشد و با تسلط صدام توسط استعمارگران با ما چه کردند؛ با این وجود خداوند برکت داد و اکنون از سراسر دنیا برای تحصیل به قم می‌آیند و بازسازی جایگاه قم و حوزه علمیه اصلی‌ترین مساله است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز شاهد شکوه روحانیت هستیم افزود: ظاهر فتنه‌هایی که می‌آید، آزاردهنده است اما باطن آن لوازمی دارد که آن لوازم مایه امیدواری است و از وضع موجود باید بیشتر بهره‌برداری شود.

وی اظهار داشت: کمبود روحانی برای تبلیغات و نماز جماعت مساجد استان داریم لذا باید با طرح کارشناسی شده برای روحانیونی که سن بالاتری دارند از آنان برای رشد حوزه علمیه با حفظ همه شئون، در شهر و مساجد، تبلیغات و امام جماعت مساجد استفاده شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: منبری‌های مستقل در طول تاریخ داشته‌ایم که وجودشان برکات دارد و اکنون هم حضور دارند اما مسن یا دارای حضور کمرنگی هستند لذا با توجه به نزدیک بودن ماه محرم و صفر و لزوم کار تبلیغی باید زمینه برای فعالیت این منبری‌ها و نیروهای ذخیره فراهم شود.

معاون امور مدارس و آموزش حوزه‌ علمیه قم نیز در این دیدار گفت: فتنه سال گذشته به نفع نظام اسلامی تمام شد زیرا هم آمار ثبت‌نام در حوزه علمیه بیشتر از گذشته شده و هم کیفیت فوق‌العاده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالعلی پوراکبر کرانی افزود: فلسفه وجودی مدرسه سفیران هدایت تامین نیازهای تبلیغی مناطق دورافتاده کشور است.

وی گفت: اگرچه مدارس در برخی جاها از هدف اصلی و نیازهای مناطق محروم فاصله گرفتند و بیشتر نیروها در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها به کار گرفته می‌شوند ولی مدرسه سفیران هدایت خراسان جنوبی همچنان بر هدف اصلی خود باقی است.

معاون امور مدارس و آموزش حوزه‌ علمیه قم با اشاره به اینکه عمده پذیرش در قم برای افراد مقیم این شهر است ادامه داد: آمار پذیرش و ثبت‌نام در خرداد ۱۴۰۲ با شهریور سال گذشته برابری داشته و انگیزه‌ها بیشتر از گذشته است.

وی بیان کرد: اکنون بیش از ۱۰۰ شعبه جامعه المصطفی در دنیا فعال است که در حال نشر معارف از قم به سراسر جهان هستند.