محرم امسال بعد از چند سال توقف به علت کرونا و مرمت بنا، مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه گود بیرجند برگزار می شود.

در ضلع جنوبی کوچه پایین شهر بیرجند و در غرب آب انبار «جناب شیخ» حسینیه‌ای وجود دارد که بانی آن سید ملاکی به نام «آقا میر هادی» بوده که از این رو حسینیه به نام او به «آقا میر هادی» معروف شده است.

کف حیاط حسینیه از سطح کوچه پایین‌تر بوده و به همین جهت راهروی ورودی آن فاصله به فاصله پله می‌خورد و چون در کوچه پایین شهر (ته ده) واقع است به آن «حسینیه ته ده «نیز می‌گفتند و به دلیل گود بودن آن نسبت به کوچه به این حسینیه «حسینیه گود» نیز می‌گویند.

خانه‌ای وقف سیدالشهدا (ع)

از همان زمان مرحوم آقا میرهادی مراسم عزاداری در این بنای باشکوه انجام می شده است و اکنون نیز نوادگان ایشان کار را پیگیری می‌کنند.

عصر یک روز تابستانی در دهه اول محرم از خیابان انقلاب ۶ وارد می‌شود و بعد از پیمودن اندک راهی به حسینیه می‌رسیم.

حسینیه یا بهتر بگویم خانه‌ای که در دهه اول محرم وقف عزاداری سید الشهدا (ع) شده بود.

مکان با صفایی بود. بوی اسپند و گلاب فضا را معطر کرده و بانیان جلسه آماده برگزاری مجلس بودند.

حسینیه دو طبقه بود که طبقه دوم برای بانوان عزادار و حیاط منزل نیز برای پذیرایی از آقایان فرش شده بود.

 

جلوه گری معماری اصیل ایرانی

در وهله اول بیش از هر چیز معماری اصیل ایرانی خانه نوازشگر چشم هر بیننده‌ای است و نشان اخلاص صاحب خانه که آن را وقف برای سید الشهدا (ع) کرده است.

حیاط منزل پر از درخت میوه و گل است. همه چیز برای یک حس خوب معنوی آماده و دور تا دور حیاط و طبقه بالا پر از عزادار است.

سخنران مراسم ساعت ۶ می‌رسد. سخن از اهمیت تفکر در سرنوشت آدمی است. سخن از آن است که اگر حر بن یزید ریاحی عاقبت به خیر شد به واسطه همین چند لحظه فکر بود.

بوی اسپند و گلاب نوازشگر مشام عزادار می‌شود

بعد هم روضه حضرت علی اصغر (ع) دل را روانه کربلا می‌کند. بوی اسپند و گلاب همچنان شامه انسان را نوازش می‌دهد.

به سراغ یکی از بانیان مراسم می‌روم. فاطمه علوی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: چند سالی به واسطه کرونا و مرمت حسینیه مراسم سنتی و همیشگی عزاداری را در حسینیه نداشتیم.

وی گفت: اما خوشبختانه امسال توانستیم در این مکان بنا بر وصیت اجداد و بزرگانمان مراسم عزاداری بر پا کنیم.

 

قدمت ۵۰۰ ساله حسینیه

علوی با اشاره به اینکه قدمت خانه به بیش از ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد، ادامه داد: بانی اصلی مرحوم میرهادی بوده است و از این جهت حسینیه به حسینیه مرحوم میرهادی نیز معروف است.

وی گفت: امسال تا روز عاشورا هر روز عصر برنامه عزاداری داریم و برنامه اصلی و سنتی حسینیه که به عزاداری «حسن حسین» معروف است را در روزهای هشتم، نهم و دهم محرم خواهیم داشت.

علوی افزود: همه تلاش ما بر این است که بتوانیم این میراث ارزشمند یعنی عزاداری در این خانه را انجام دهیم و نیست واقف را به انجام رسانیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور