مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: مجموع جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه در استان به هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال رسیده است که با توجه به افزایش میزان تخصیص، جهش زیادی را در درصد جذب نشان نمی‌دهد.

مرتضی ذاکریان در نشست کمیته استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ که به ریاست معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: طبق آخرین آمار از محل بند “الف” تبصره ۱۸ در خراسان جنوبی حدود هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی گفت: در ۲ ماه گذشته ۲ جلسه کارشناسی تبصره ۱۸ برگزار و در این مدت ۲۸۶ طرح به مبلغ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال واصل شد که تاکنون تعداد ۲۸۵ طرح با هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال مورد تایید قرار گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: مجموع اعتبار اختصاص یافته بند الف تبصره ۱۸ به استان تاکنون ۱۱ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال بوده که از این میزان چهار هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات نقدی، هفت هزار و ۱۴۹ میلیارد ریال از محل اسناد خزانه است.

وی بیان کرد: تاکنون از ۶۱۶ طرح مصوب کمیته استانی به ۱۸۸ طرح مبلغ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و میزان پرداخت تسهیلات تخصیصی در استان ۹.۴ درصد است.

ذاکریان گفت: آخرین مهلت جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان اسفند سال جاری اعلام شده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان جذب تسهیلات مربوط به کمیته امداد و بهزیستی استان با ۹۶ درصد بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی از ۱۱ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته به استان حدود ۵۰ درصد اعتبار با مبلغ چهار هزار و ۸۳۹ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده و این سازمان باید پرچمدار پرداخت تسهیلات باشد اما میزان جذب آن تا امروز ۱۶ درصد بوده است.

جذب تسهیلات تبصره ۱۸ در خراسان جنوبی ناکافی است

وی میزان جذب تسهیلات تخصیصی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان را ۵۱ درصد اعلام کرد و افزود: طرح‌های مصوب صمت ۳۲ طرح بوده که تاکنون به پنج طرح تسهیلات پرداخت شده است همچنین پارک علم و فناوری استان هفت طرح مصوب در کمیته استانی داشته اما میزان جذب آن صفر بوده است.

ذاکریان گفت: تاکنون میزان جذب تسهیلات تخصیصی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۳ درصد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۱۷ درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۲۸۵ طرح با هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات در این کارگروه مصوب شده است که از طریق دستگاه‌های اجرایی به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

جواد اشرفی از بانک‌های متولی خواست روند پرداخت تسهیلات را سرعت دهند و افزود: مجموع اعتبار اختصاص یافته بند الف تبصره ۱۸ سال گذشته به استان تاکنون ۱۱ هزار و ۹۳۴ میلیارد ریال است که از این رقم چهار هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات نقدی و هفت هزار و ۱۴۹ میلیارد ریال از محل اسناد خزانه است.

وی بیان کرد: تاکنون ۲۳ درصد از اعتبارات نقدی تخصیص یافته به طرح‌ها پرداخت شده که نسبت به ماه گذشته رشد چشمگیری داشته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی باید چارچوب دریافت تسهیلات را در پرونده‌های بانکی رعایت کنند تا دچار بروکراسی اداری نشوند البته واحدهای تولیدی ما در این زمینه نیازمند آموزش هستند.

وی افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌های ما آموزش و توانمندسازی بخش زیادی از واحدهای کوچک و متوسط استان برای رعایت چارچوب دریافت تسهیلات در پرونده‌های بانکی است.

اشرفی گفت: بسیاری از این واحدها با روند تشکیل پرونده‌های بانکی آشنایی ندارند و همین نبود آگاهی موجب شده فرآیند بانکی دچار مشکل شود و نتوانند تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند.