اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید، ممکن است بتوانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید یا آن را به تاخیر بیندازید. بیشتر کارهایی که باید انجام دهید شامل داشتن یک سبک زندگی سالم‌تر است. بنابراین اگر این تغییرات را انجام دهید، از مزایای سلامتی دیگری نیز برخوردار خواهید شد. ممکن است خطر ابتلا به بیماری های دیگر را کاهش دهید و احتمالاً احساس بهتری خواهید داشت و انرژی بیشتری خواهید داشت. تغییرات عبارتند از:

 

  • کاهش وزن و حفظ آن: کنترل وزن بخش مهمی از پیشگیری از دیابت است. ممکن است بتوانید با کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن فعلی خود از دیابت پیشگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازید. هنگامی که وزن خود را از دست دادید، مهم است که دوباره آن را افزایش ندهید.
  • پیروی از یک برنامه غذایی سالم: مهم است که میزان کالری مصرفی و نوشیدن روزانه خود را کاهش دهید تا بتوانید وزن خود را کاهش دهید و آن را حفظ کنید. برای انجام این کار، رژیم غذایی شما باید شامل وعده‌های کوچکتر و چربی و شکر کمتر باشد. همچنین باید از هر گروه غذایی غذاهای متنوعی بخورید، از جمله غلات کامل، میوه ها و سبزیجات. همچنین بهتر است گوشت قرمز را محدود کنید و از مصرف گوشت‌های فرآوری شده هم خودداری کنید.
  • ورزش منظم داشته باشید: ورزش فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از جمله کمک به کاهش وزن و کاهش سطح قند خون. این هر دو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهند. سعی کنید ۵ روز در هفته حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. اگر فعال نبوده اید، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بفهمید کدام نوع ورزش برای شما بهترین است.
  • سیگار نکشید: سیگار می‌تواند به مقاومت به انسولین کمک کند، که می تواند منجر به دیابت نوع ۲ شود. اگر قبلاً سیگار می‌کشید، سعی کنید آن را ترک کنید.
  • با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا ببینید آیا کار دیگری برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از دیابت نوع ۲ وجود دارد یا خیر. اگر در معرض خطر بالایی هستید، ممکن است ارائه دهنده شما به شما پیشنهاد کند که یکی از چند نوع داروهای دیابت را مصرف کنید.

منبع: medlineplus.gov

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور