#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون در مرحله‌ گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری و اقتصادی هستیم و بسیاری از ضعف‌ها را با دانش‌بنیان کردن کشاورزی می‌توان جبران کرد.

 جواد قناعت روز پنجشنبه در آیین تجلیل از قهرمانان تولید بخش کشاورزی استان افزود: افزایش بازدهی تولید با کشاورزی دانش‌بنیان اتفاق می‌افتد که از اولویت‌های دولت سیزدهم نیز هست.

وی گفت: افزایش تولید در واحد سطح در شرایطی محقق می‌شود که از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و توجه ویژه به کشاورزی دانش‌بنیان داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اکنون در کشور مشکلاتی از نظر وضعیت منابع آبی، کاهش نزولات آسمانی و افت آب‌های زیرزمینی وجود دارد و باید کارگزاران، برنامه‌نویسان و مسئولان بخش کشاورزی همه تلاش خود را برای دانش‌بنیان کردن کشاورزی به کار گیرند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که باید در کشور و استان مورد توجه قرار گیرد، تغییر الگوی کشت است و برای تحقق این برنامه باید از آمایش سرزمین و مطالعات پژوهشی در منطقه استفاده و پیروی شود.

قناعت با بیان اینکه بخش کشاورزی از دو معضل رنج می‌برد عنوان کرد: یکی اینکه اراضی کشاورزی به مکانی برای ساخت و ساز تبدیل می‌شود و متولیان بخش کشاورزی که همه ما باید مواظبت و مراقبت کنیم و اجازه ندهیم اراضی کشاورزی به مکانی برای ساخت و ساز غیرمجاز تبدیل شود چون آثار و پیامدهای بسیار نامطلوب خواهد داشت.

وی مشکل بعدی بخش کشاورزی را وجود دلالان و واسطه‌گران دانست و یادآور شد: هر روز بر پینه‌های دست کشاورزان و در ‌کنار آن بر ثروت و خانه‌های لوکس دلالان افزوده می‌شود لذا باید در این خصوص همه دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و بخش کشاورزی همکاری کنند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه توزیع هوشمند کالاهای اساسی در دستور کار باشد گفت: در این صورت دست دلالان و واسطه‌گران قطع شده یا به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در سال جاری افزود: در مراحل آغازین این طرح ارزشمند و در حال گذر از یک تحول اقتصادی بزرگ هستیم.

قناعت گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی، فساد جوامع لیبرال دموکرات غرب، جنگ اخیر روسیه و اوکراین که ۴۰ تا ۶۰ درصد غلات را تامین می‌کنند و سایر مسائل دست به دست هم داده و تحولات بزرگ سیاسی و اقتصادی در حال شکل‌گیری است.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات اصلی در شرایط کنونی امنیت غذایی است لذا جمهوری اسلامی پاشنه آشیل را دانسته و به سمت جراحی اقتصادی پیش رفته که کارشناسان و دانشگاهیان نیز آن را تایید می‌کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرای طرح مذکور به صورت اصولی و استاندارد جلوی قاچاق را می‌گیرد افزود: اگر قاچاق سود و صرفه اقتصادی نداشته باشد خود به خود رفع خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی دو سال سخت را پیش رو داریم و تاکنون به خاطر بزرگی و آگاهی مردم و فعالان اقتصادی این سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، باید از این مرحله عبور کرده و از کشاورزی سنتی خارج و وارد کشاورزی اقتصادی و پیشرفته شویم.

قناعت، امنیت غذایی و تامین غذا را مهمترین مساله روز دنیا دانست و گفت: در زمینه تامین امنیت غذایی به دلیل منابع خدادادی در کشور و استان مشکلی نداریم بلکه مشکل ما تغییر ریل است چراکه در یک مسیر عادت کردیم و در حال گذر از آن مرحله هستیم.

وی افزود: خراسان جنوبی در برخی محصولات استراتژیک و میزان تولید رتبه‌های کشوری خوبی دارد اما باید به سمت سرمایه‌گذاری، زنجیره‌های تولید و فرآوری برویم.

استاندار خراسان جنوبی بر توسعه صادرات کشاورزی تاکید کرد و گفت: با سفرای چند کشور نشست و دیدار داشته‌ایم تا پای آنها را به استان باز کنیم لذا برای صادرات کالاهای مهم و استراتژیک استان باید قدم برداشت به شرطی که بخواهیم.

وی با اشاره به مصوبات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ادامه داد: در این سفر برای احیا و بازسازی قنوات ۱۶۰ میلیارد تومان به استان ابلاغ شد.

قناعت گفت: در مرحله اول ۴۰ میلیارد تومان برای احیای ۱۵۱ رشته قنات با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۸۰ درصد به طول ۴۰ کیلومتر اختصاص یافته است.

وی افزود: چند دهه است که آمریکا و اتحادیه اروپا دور ما را دیوار کشیده و نگذاشته‌اند به‌ویژه در حوزه کشاورزی ارتباط درستی با کشورهای دیگر داشته باشیم اما ملت بزرگ ایران بیکار ننشسته و توانسته این موفقیت‌ها را رقم بزند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کشاورزی پایه، زیربنا و اساس پیشرفت هر کشوری است عنوان کرد: اگر کشوری بخواهد به خودکفایی برسد یکی از کارهای کلیدی و اساسی توجه به بخش کشاورزی است.

وی گفت: کشاورزی فراهم‌کننده زمینه‌هایی برای آبادانی هر منطقه است و در هر منطقه‌ای اگر کشاورزی باشد شاهد آبادانی آنجا خواهیم بود لذا اسلام و قرآن نیز انسان را به این کار بزرگ امر کرده است.

در این آیین از ۵۳ نمونه بخش کشاورزی خراسان جنوبی در سطح ملی و استانی تجلیل شد.