#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی، ۲ شهرستان دیگر خراسان جنوبی به رنگ قرمز درآمد و تعداد مناطق قرمز (خیلی پرخطر) این استان به ۹ شهرستان افزایش یافت.

در این رنگ‌بندی که روز جمعه اعلام شد و از امروز ششم شهریور اعمال می‌شود، شهرستان‌های درمیان و سرایان نیز در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار گرفتند.

شهرستان سرایان در رنگ‌بندی قبلی در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان درمیان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار داشت.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و براساس رنگ‌بندی جدید که امروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، ۲ شهرستان این استان شامل خوسف در وضعیت زرد و سربیشه در وضعیت نارنجی است.

بر این اساس شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان، طبس، فردوس، زیرکوه، بشرویه، درمیان و سرایان در وضعیت خیلی پرخطر شیوع کرونا قرار دارند و شامل محدودیت‌های کرونایی مناطق قرمز هستند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به ادامه روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی از شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز استان چهار شهرستان بیرجند، قاینات، فردوس و طبس در وضعیت حاد قرار دارند.

غلامرضا شریف‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بستری بیماران تنفسی و کرونایی در این شهرستان‌ها افزایشی است و پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده با توجه به تجمعات اخیر شاهد افزایش بیشتر موارد بستری در استان باشیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد تخت‌های مخصوص کرونا در بیمارستان‌های استان پر شده است و این روند حالت افزایشی دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر مشکلی برای تامین تخت بستری و داروی مورد نیاز بیماران وجود ندارد اما در صورت ادامه روند عادی‌انگاری و افزایش مبتلایان احتمال بروز مشکل در این زمینه وجود دارد.

وی بیان کرد: استفاده از ماسک، خودداری از شرکت در تجمعات و دورهمی‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها باید در اولویت زندگی روزمره مردم قرار گیرد تا بتوانیم از این خیز بیماری عبور کنیم.

شریف‌زاده گفت: در حال حاضر ۴۲۹ بیمار با علایم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد تست کرونای ۲۶۸ بیمار مثبت بوده است.

وی افزود: ۳۶ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر وخیم است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با فوت یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته شمار فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی به یک هزار و ۵۱ نفر رسید.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در شبانه‌روز گذشته از ۵۳۱ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا ۱۹۱ بیمار شامل ۵۶ بیمار بستری و ۱۳۵ مورد سرپایی شناسایی شدند.

بیشترین موارد از این تعداد با ۶۶ مورد در شهرستان بیرجند بوده است.

همچنین از هزار و ۱۳۳ تست سریع در این مدت، ۲۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شدند.
خراسان جنوبی که اردیبهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد، جزو ۲۵ استان کشور بود که از تیر ماه در شروع خیز پنجم قرار گرفت و روند مراجعه سرپایی و بستری‌ بیماران کرونایی در این استان صعودی شد.

میزان مراجعه سرپایی افراد مشکوک به کرونا و تست‌های مثبت از هفته دوم تیر امسال افزایش یافت و شهرستان‌های استان به تدریج تغییر رنگ دادند تا الان که از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، یک شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و یک شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) است.

اکنون با گذشت ۲ ماه از خیز پنجم کرونا در کشور و استان همچنان موارد بستری و سرپایی کرونا مثبت در خراسان جنوبی روند افزایشی دارد و به گفته مسوولان، این استان هنوز از اوج موج پنجم کرونا عبور نکرده است.