مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد مدارس استان استاندارد و مستحکم، ۴۵ درصد مشمول مقاوم‌سازی و ۱۰ درصد مدارس تخریبی است.

 محمود چاوشان در آخرین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان جنوبی در سال جاری که با حضور استاندار برگزار شد، افزود: در مجموع ۱۵۵ پروژه آموزشی در استان خراسان جنوبی در دست اجراست که شامل ۸۰ هزار متر مربع است و ۹۰ درصد آنها با مشارکت خیران احداث می‌شود.

وی با اعلام اینکه ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز است گفت: اعتبارات استانی رشد خوبی داشته و ۶۸ درصد اعتبارات امسال غالبا به صورت نقدی تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی ادامه داد: مدرسه سبز در استان هنوز شروع نشده و لازم است عملیات اجرایی ۱۸ پروژه که مطالعات آن انجام شده را زودتر آغاز کنیم.

وی گفت: همچنین از ردیف محرومت‌زدایی ۷۲ پروژه در استان تعریف شده که تاکنون تخصیص اعتبار نداشته است و در صورت تخصیص ۳۰۰ کلاس درس تا مهر ماه تحویل خواهد شد.

چاوشان افزود: سال گذشته ۶۵ میلیارد تومان از این محل تخصیص پیدا کرد که گره‌گشای بسیاری از پروژه‌های خیرساز بود.

وی با اشاره به تحصیل ۱۸۰ هزار دانش‌آموز در استان خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۱۶۷ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۱۲ هزار نفر در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به رشد سه درصدی جمعیت دانش‌آموزی در استان اگر سالانه دو دهم درصد فضای آموزشی ساخته شود به میانگین کشوری نزدیک می‌شویم.

وی یادآور شد: خراسان جنوبی پنجمین استان کشور از لحاظ سرانه آموزشی بوده و فقط شهرستان بیرجند از نرم کشوری کمتر است که به خاطر وجود مساکن مهر و نقاط حاشیه‌ای است.

چاوشان با اشاره به وجود ۶۰ محله هدف بازآفرینی شهری در هشت شهرستان استان گفت: ۵۸ پروژه در این محلات اجرا می‌شود که ۳۱ پروژه احداث شده، ۱۹ پروژه مقاوم‌سازی شده و هشت پروژه در دست اجرا است.

وی عنوان کرد: تراکم دانش‌آموزی در مدارس محلات هدف بازآفرینی شهری از نقاط ضعفی است که باید با اجرای پروژه‌های جدید تدبیر شود.