#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: برنامه سال جاری این شرکت پر کردن ۵۰ حلقه چاه آب غیرمجاز بوده که تاکنون ۴۳ حلقه چاه مسدود شده است.

سعید سروری افزود: پر کردن این چاه‌ها موجب صرفه‌جویی ۸۵ هزار مترمکعب آب از آبخوان‌های استان شده است.

وی اظهار داشت: بیشتر چاه‌های غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها و منابع سطحی آب با عمق کم حفر شده و تعدادی از آنها در دشت‌ها و حاشیه باغ‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۸ چاه غیرمجاز با دبی یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در استان شناسایی شده است گفت: هیچ چاه غیرمجاز عمیق که توسط دستگاه حفاری شده باشد در این استان وجود ندارد و تمامی چاه‌ها دستی با دبی بسیار کم حفر شده است.

وی گفت: گاهی چاه‌های غیرمجاز با یک اخطار به‌صورت داوطلبانه توسط کشاورز پر می‌شود و برای پر کردن برخی چاه‌ها هم مجبوریم از دادستان‌ها در شهرستان‌ها دستور قضایی اخذ کنیم و بعد نسبت به انسداد اقدام کنیم.

سروری عنوان کرد: با توجه به بحران کم‌آبی در خراسان جنوبی و برابر مقررات، با متخلفان و متجاوزین به منابع آب برخورد قانونی می‌شود.

وی اظهار داشت: در راستای مدیریت و کنترل میزان برداشت آب از چاه‌های مجاز تاکنون بیش از ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی این استان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده‌اند.

کاهش بارندگی‌ و روان‌آب‌ها، افت ورودی سدها در نتیجه کاهش حجم مخازن سدها را به‌ دنبال داشته و با توجه به اینکه مصارف آب استان به منابع آب زیرزمینی اتکا دارد، برداشت بیش از حد از این منابع، دشت‌های خراسان جنوبی را با کسری مخزن مواجه ساخته است.