معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بی شک یکی از نقش‌های ماندگار در مقابله با ویروس کرونا جریان اطلاع‌رسانی است که رسانه‌ها موفق شدند همبستگی، همکاری و مشارکت را در کشور ایجاد کنند.

محمد خدادی روز شنبه در آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور که به صورت ویدئوکنفرانس در بیرجند برگزار شد افزود: بابت تلاشی که تمامی رسانه‌های کشور در اطلاع‌رسانی در خصوص مواجهه با کرونا داشتند قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه جاده‌های کشور را با اطلاعیه بستیم نه با تفنگ اظهار داشت: سیزده بدر و روز عاشورا که همه مردم به بیرون از خانه می‌روند را با اطلاعیه و بدون جریمه برگزار کردیم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌های کشور با ظرفیت و قدرت رسانه‌ای خود که می‌توانند اجماع‌سازی کنند به خدمت همه اقشار جامعه می‌آیند.

وی تصریح کرد: خبرنگاران در صف مقدم تمامی حوادث و بلایا، بحران‌ها و خطرات در کنار تمام نیروهای امدادی هستند و پا به پای آنها برای خدمت به مردم تلاش می‌کنند.

خدادی در ارتباط با جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور عنوان کرد: جشنواره منطقه‌ای پروفسور معتمدنژاد فرصت بسیار مغتنمی است تا به این بهانه فرصت واکاوی کارکرد رسانه را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شتاب جریان رسانه امروز بیش از هر جریان دیگری در همه ابعاد بروز و ظهور داشته است اظهار داشت: در فرایندی قرار گرفته‌ایم که سرعت جریان تحولات بگونه‌ای است اگر قبلا هر چهار سال یکبار یا ۲ سال یکبار بود امروز به روز یا ساعت اتفاق می‌افتد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز تحولات و تغییرات بومی شده است تصریح کرد: جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور باید جشنواره آسیب‌شناسی کارکرد رسانه در فضای امروز باشد.

وی گفت: با توجه به تغییرات پیش آمده باید رسانه‌ها در سبد تقاضای مردم قرار بگیرند، در گذشته انتخاب با دارندگان رسانه بود اما امروز هر کسی در این کره خاکی زندگی می‌کند به ۲ اصل اکسیژن برای نفس کشیدن و اطلاعات برای زندگی کردن نیاز دارد چون انسان با اکسیژن زنده می‌ماند و با اطلاعات زندگی می‌کند.

خدادی بیان کرد: در دنیای جدید با گسترش کمی رسانه روبه رو بودیم و امروز داشتن رسانه دیگر قدرت نیست در حالیکه در گذشته صاحبان قدرت و ثروت امکان استفاده از رسانه را داشتند، ما همچنان در گذشته زندگی می‌کنیم و فکر می‌کنیم با داشتن تعداد رسانه، روزنامه، سایت، خبرگزاری، کانال و سایر، ۵۰ درصد راه را طی کرده‌ایم در حالیکه به نظر من پنج درصد کار هم نیست.

وی تاکید کرد: آسیب‌شناسی جشنواره رسانه‌ای باید به آسیب‌شناسی کارکرد امروز رسانه و میزان اثر، نقش و سهم آن در زندگی مردم باشد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در جریان رسانه امروز بحران نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نداریم و به جرات می‌گویم در دورترین نقاط کشور هم بهترین تکنولوژی‌ها و نرم افزارها استفاده می‌شود و آنچه مشکل امروز ما است محتواهایی است که تبادل می‌شود.

وی یادآور شد: انتظار دارم در جشنواره منطقه‌ای پرفسور معتمدنژاد، خلاءها، نقص‌ها، حباب‌ها، حفره‌های کار کردن رسانه را بررسی شود و فراموش نکنیم بیشتر از آنکه نام رسانه مهم باشد محتوای رسانه مهمتر است.

خدادی گفت: مفهوم رسانه‌داری امروز تغییر کرده و به رسانه‌مداری تبدیل شده است، داشتن رسانه موضوعی است که شراکت آن بین هر فردی که تلفن همراه دارد ایجاد می‌شود چون رسانه جمع آوری، پردازش و انتشار است و هر فردی با گوشی همراه می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی افزود: دست بالاتر را زمانی می‌توانید داشته باشید که اساسا عناصر تمایز در موضوع یا سوژه، تنوع در سبک ارائه محتوا و تفاوت در مُدل نشر داشته باشید و رویکرد شما متناسب با همه ظرفیت‌ها که در کشور دچار تحول شده است باشد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قدرت انتخاب در اختیار مردم قرار گرفته است اظهار داشت: دوران انتشار اطلاعات است و خروجی انتشار، انتخاب اطلاعات است و اگر نتوانید در انتخاب مردم قرار بگیرید این سهم و نقش را دیگران انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: رونق تاکسی‌های اینترنتی به معنای عدم نیاز مردم به تاکسی نیست بلکه جامعه نیاز به ظرفیت‌های جدید با قابلیت‌های متنوع و متعدد در مسیر تسهیل‌گری و پایین آمدن قیمت را دارد به همین خاطر انتخاب بهتر را برمی‌گزیند.

خدادی عنوان کرد: کسی که کار رسانه‌ای می‌کند باید بداند هرچه کوتاهتر و ساده‌تر بنویسد موفق‌تر است و باید از فضای پوششی به سوژه‌ای روی بیاورد چون خبر اکنون متعلق به رسانه‌ها نیست بلکه متعلق به شبکه‌های اجتماعی است.

وی یادآور شد: رسانه‌های بین‌المللی هم وقتی هواپیما سقوط می‌کند عکس و فیلم لحظه خبر را از حاضران می‌خرد اما برای بعد از خبر اکیپ می‌فرستد لذا رسانه باید آنچه دیده نمی‌شود را ببیند و بدیهیات را از اطلاعات حذف کند و کارکرد رسانه در بستر تضارب آرا باشد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رسانه باید نگاه‌های مختلف را در کنار هم بگذارد و در سبد نیازهای خانواده و جامعه بنشیند، ارتباط دوسویه بین دستگاه‌ها و مردم برقرار کند، ناگفته‌های مسوولان را به مردم برساند.

وی اضافه کرد: همچنین رسانه باید ابهامات، شبهات، القائات، سوالات و شایعات را پاسخ بدهد و این وظیفه اصلی رسانه است وقتی در یک جامعه زندگی می‌کند.

خدادی بیان کرد: از اینکه تعدادی از استان‌ها کنار هم نشسته‌اند تا هم‌افزایی کنند خوشحال هستم چون امروز کلید موفقیت ما فعالیت جمعی و قدرت ما به هم‌افزایی است.

وی اظهار داشت: اگر چند رسانه به یک رسانه تبدیل شود و بیشتر از اینکه در پنج اتاق نشسته و پنج روزنامه با محتوای محدود در اختیار داشته باشند بتوانند یک رسانه شده و در پنج موضوع مهم عمق بیشتری ایجاد کنند تا منجر به پاسخ تقاضاهای متعددی شوند بسیار بهتر است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروزه دوران وی گفت، وی افزود، در حال به پایان رسیدن است لذا رسانه وظیفه دارد چرایی و چگونگی را تبیین کند که اگر بحرانی به نام تحریم در کشور داریم ریشه آن چیست و راه مواجه به آن کجاست در حالیکه همچنان در واژه تحریم مانده‌ایم غافل از اینکه در جنگ اقتصادی قرار داریم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی اظهار داشت: در شیوه ملی امروز باید مکتب سردار سلیمانی را باز کنیم که چرا اسم خود را سرباز گذاشت و ماهیت آن چیست، اینکه چرا باشکوهترین تشییع جنازه قرن یا تاریخ در ایران برگزار شد.

خدادی افزود: رسانه باید بیشتر از آنکه به دنبال بحث‌های ملی باشد به دنبال مسائل محلی برود، لذا روا نیست روزنامه محلی دغدغه ملی داشته باشد اما گسترده آن محلی باشد چون انتظار از یک رسانه باید متناسب با محتوای آن رسانه باشد.

وی ادامه داد: اگر رسانه‌ای در سطح محلی کار می‌کند به میزانی باشد که دغدغه‌های مردم را بشناسیم و قدرت رسانه‌ای بیشتر داشته باشیم لذا پیشنهاد می‌کنم رسانه‌ها بخش مخاطب‌شناسی و نیازشناسی راه بیاندازند و ارتباط خود با مردم را بیشتر کنند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این فرصت بسیار ارزشمند است که پیشنهاد می‌کنم به هیچ‌وجه تبدیل به یک فستیوال یا تشریفات نشود بلکه پایان جشنواره آغاز استفاده از ظرفیت‌های جشنواره باشد.

وی افزود: اینکه در جشنواره چندین نفر برگزیده اعلام شود و مشخص نشود این افراد چرا برگزیده شدند ارزش ندارد بلکه قبل و بعد جشنواره باید اثر مستقیم بر فعالیت‌های رسانه‌ای استان بگذارد در غیر اینصورت وقت، انرژی و توان شما صرف فعالیتی شده که نه تنها اثرگذار نبوده بلکه وقت هم گرفته است.

خدادی با بیان اینکه در حد توان از جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور حمایت خواهیم کرد یادآور شد: مهم محتوا است و باید از محتوا به اسم برسیم نه برعکس، گفت و گوی میان روزنامه‌نگاران در استان‌ها، تشکیل میزگرد آسیب‌شناسی کارکرد رسانه‌ها، اقبال یا عدم اقبال از رسانه‌ها، اقتصاد رسانه بسیار مهم است لذا تقاضا دارم بیش از هرکس مخاطب را ببینید با مخاطب گفت و گو کنید و پاسخگوی تقاضاهای مخاطب باشید.