نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: وفاق و هماهنگی می‌تواند دستگاه‌ها را در خدمت مردم قرار دهد و نبود وفاق، قابل قبول نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی  در دیدار شهردار، معاونان و مدیران شهرداری بیرجند افزود: ما قضاوت نمی‌کنیم اما درخواست می‌کنیم که فصل‌الخطاب برای این نوع امور قانون است.

وی گفت: کار شخصی که نیست لذا هر کدام از ما در هر مسئولیتی باید کار قانونی خود را انجام دهیم و در این صورت اصطکاک معنا ندارد به جهت اینکه قوانین با هم هماهنگ هستند و اگر در صدها نمونه یکی مشکل داشته باشد باید مجلس آن را درست کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر ما کار قانونی را انجام و با دیگری وفق دهیم با توجه به اینکه قانون ما را در این جایگاه گذاشته و باید کارمان قانونی باشد، دیگر بحث میل و سلیقه مطرح نیست و باید وفاق باشد.

وی افزود: مردم منتظرند تا انتخابات مجلس، دولت و شوراها و شهرداری برگزار شود تا به رفاه و اعتماد برسند و اگر وفاق نباشد چطور می‌توانید به نحو کامل خدمت کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: بنابراین مساله وفاق را به هر قیمتی که می‌شود در چارچوب قانون حل کنید و مسئول آن را نیز قانون مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه باید به سمت تمدن اسلامی حرکت کنیم ادامه داد: گاهی یک جامعه صرفا در محدوده قانون و رعایت حدود تبدیل به جامعه‌ منظمی می‌شود که مسلما خوب است ولی کافی نیست.

امام جمعه بیرجند گفت: چارچوب قانون که بسیار مقدس است مثل نرده‌های قفس می‌ماند اما ممکن است انگیزه چیز دیگری باشد و در کنار آن باید بر انگیزه‌های درونی افراد و ایمان نیز کار کرد.

وی افزود: قانون که بسیار مقدس و مهم است مانع از تضییع حقوق دیگران می‌شود و باید به قانون پایبند باشیم ولی قانع نباشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه گاهی واژه تمدن در موارد کاذب به کار می‌رود گفت: در مواردی موفقیت‌ها در صنایع مادی را تمدن می‌نامند در حالی که این موضوع تنها رشد و پیشرفت در حرفه و فن است.

وی با اشاره به اینکه تمدن مستند به عقل، فطرت و دین است افزود: تمدن آن است که انگیزه‌ها انسانی شود در آن صورت فرد از درون و اندیشه به گونه‌ای مدیریت می‌شود که به حق دیگری تجاوز نمی‌کند ولو برایش ممکن باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: بخشی از آماده‌سازی‌ها و خدمت به جامعه مربوط به شهرداری‌ها می‌شود در کنار فعالیت‌هایی که سایر دستگاه‌ها باید داشته باشند که چه خدمات فرهنگی می‌توان ارائه کرد تا موثر و در عین حال تبیین و تفریح باشد.

وی گفت: همه ادارات و نهادهایی که از نظر قانونی باید کار فرهنگی کنند در یک برنامه‌ریزی هماهنگ از این فضاها و امکانات به سوی تمدن اسلامی و انسانی استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها بر موضوع دانش بنیان تاکید کرده‌اند و این موضوع تنها منحصر به شرکت‌های دانش بنیان یا فلان محصول نمی‌شود بلکه بخش عظیمی از آن دانش انسان‌شناسی، فکر، اندیشه، اخلاق و عقیده است.

وی گفت: باید در محیط‌های عمومی مثل پارک‌ها که مردم برای رفع خستگی و تفریح حضور می‌یابند برنامه‌های علمی و فرهنگی موثر، تبیین‌گر همراه با تفریح و سرگرمی اجرا شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز همه مسائل مادی به جز تمدن اسلامی و انسانی وجود دارد و وقتی در کنار پیشرفت مادی رشد تمدن و اخلاق نباشد زمینه نابودی شهرها و کشورها را فراهم می‌آورد که موارد متعددی از آن را در دنیا مشاهده کرده‌ایم.

وی با اشاره به مراحل تشکیل نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی افزود: دولت اسلامی باید این کارها را انجام دهد و مردم که زمینه آن را دارند تا رسانه‌ها و تریبون‌ها که بدانند چه وظیفه‌ای برعهده دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: زمانی به جامعه اسلامی می‌رسیم که مسوولان مانند والدین در خانواده، در جهت تربیت جامعه سنگ تمام بگذارند.

وی تصریح کرد: اگر به تمدن انسانی و اسلامی برسیم آنقدر پر جاذبه است که دنیا تشنه آن خواهد بود و همه کارشکنی‌های دشمن برای این است که ما به آرمان‌ها نرسیم و نمونه را نشان ندهیم.

امام جمعه بیرجند با تاکید بر اینکه از فضاها و امکانات شهری باید به سوی جامعه و تمدن اسلامی حرکت کنیم متذکر شد: در دنیا امروز همه چیز وجود دارد اما وقتی انگیزه تمدن اسلامی، انسانی و اخلاقی نیست، این به اصطلاح تمدن‌ غرب شهرها را ویران کرده و مردم را به بردگی می‌گیرند.

وی خطاب به شهردار بیرجند گفت: در هر بخشی از شهر که به لحاظ امنیتی و سایر موارد اهمیت دارد، پارک‌هایی برای بانوان ایجاد شود که هم محفوظ، هم آزاد باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به مشکل اراضی پادگان ۰۴ بیرجند افزود: این اراضی موجب نگرانی بود که با تلاش مسوولان فعلا حل شده و در مرکز شهر چنین زمین مناسبی در اختیار است.

وی با اشاره به نیاز شهر بیرجند به میدان اجتماعات گفت: شهرداری و سایر دستگاه‌های ذیربط باید طرح و برنامه جامع و کارساز که تا صد سال دیگر هم مرکزیت شهر برای همه محله‌ها و مناطق در دسترس باشد، تهیه و اجرا کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور