بزرگترین طرح ورزشی خراسان جنوبی پس از گذشت ۵ سال از افتتاح همچنان بدون استفاده مانده است.

 

عملیات اجرایی بزرگترین طرح ورزشی خراسان جنوبی یعنی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند که دارای ۱۴ هزار و ۶۰۲ مترمربع فضای سرپوشیده، ۴۶ هزار و ۷۷۸ متر مربع فضای روباز، زمین چمن ۱۰ هزار مترمربعی، پارکینگ، ۴ برج نوری و پیست دو و میدانی است، از اسفند ۱۳۸۵ آغاز شد.

این ورزشگاه که فضایی برای توسعه ورزش های، چون فوتبال، دو و میدانی و … است قرار بود با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان طی بازه ۳ ساله افتتاح شود، اما به جای ۳ سال، ۱۱ سال بعد یعنی دوم فروردین ۱۳۹۶ با بیش از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار و با حضور سلطانی فر وزیر سابق ورزش و جوانان به بهره برداری رسید.

افتتاح این طرح، اما ناقص بود و بعد از گذشت ۵ سال از افتتاح همچنان شرایط این ورزشگاه مطلوب نیست.

ورزشکاران در انتظار ورود به مستطیل سبز غدیر

یکی از ورزشکاران بیرجندی می‌گوید: اقدامات برای راه اندازی این ورزشگاه خیلی کند انجام می‌شود و به نظر می‌رسد اگر این روند ادامه داشته باشد تا ۵ الی ۶ سال آینده هم نتوان از آن استفاده کرد.

او ادامه می‌دهد: هم اکنون کسی برای تمرین به ورزشگاه قدیمی نمی‌رود و اگر این ورزشگاه راه اندازه شود اوضاع ورزشکاران بهتر می‌شود.

این ورزشکار عنوان می‌کند: با رونق گرفتن این ورزشگاه تیم‌های دیگر شهر‌ها نیز برای بازی به اینجا می‌آیند.

او می‌گوید: جوانان شهر و استان ما هم توانایی داشتن یک تیم را دارند، اما مکانی برای تمرین وجود ندارد.

ورزشکاران در انتظار ورود به مستطیل سبز غدیر

دیگر ورزشکار بیرجندی می‌گوید: این ورزشگاه زمین چمن، سونا، حمام و فروشگاه دارد و یک دهکده است.

او ادامه می‌دهد: اگر یک ورزشگاه استاندارد داشته باشیم می‌توانیم میزبان مسابقات باشیم و از این امر استقبال می‌شود.

مشکلات ورزشگاه؛ از جانمایی نادرست تا هزینه‌های نگهداری

با توجه به این که از ابتدا برای این طرح کار کارشناسی دقیقی انجام نشده بود، این ورزشگاه در مسیر رودخانه ساخته شد و جانمایی آن نادرست است.

خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ورزشگاه غدیر بیرجند در ابتدا نیز به صورت یک دهکده دیده شد، اما جانمایی آن درست نبود و در مسیر رودخانه قرار دارد.

او افزود: اعتبار اولیه هزینه شده برای این ورزشگاه ۲۰ میلیارد تومان بود که هم اکنون برای ساخت یک ورزشگاه باید بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد.

خسروی اظهار کرد: اقدامات مربوط به پیست اتومبیل‌رانی نیز انجام شده است و به ۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

سرپرست اداره کل خراسان جنوبی تصریح کرد: برای نگهداری این ورزشگاه به سالانه حداقل ۷۰۰ میلیون تومان جهت اموری چون تعویض فیلتر‌ها برای آبیاری، تأمین کود و حقوق نیروی انسانی که در ساختار سازمانی دیده نشده است هزینه کرد.

چمنِ دیر کاشته شده، ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد

خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: چمن وزشگاه باید اسفند سال ۹۹ کاشته می‌شد، اما در خرداد ۱۴۰۰ کاشته شد و کاملا سبز شده است.

او افزود: از سال آینده می‌توانیم چمن این ورزشگاه را مورد بهره‌برداری قرار دهیم و، چون دیر کاشته شده است نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

چمنِ دیر کاشته شده، ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد

خسروی بیان کرد: جام پرچم در روستا‌های استان آغاز شده است و ۶۲۵ تیم در این رویداد شرکت کرده اند.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار کرد: ورزش محلات نیز طرح دیگری است که به صورت رایگان برگزار می‌شود و همه تیم‌ها می‌توانند جهت شرکت در مسابقات ثبت نام کنند.

او افزود: این مسابقات از مرحله شهرستانی آغاز می‌شود و به مسابقات استانی و سپس کشوری ختم شده و تیم‌های برگزیده سهمیه لیگ می‌گیرند.

خسروی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود بیش از هزار تیم در این مسابقات شرکت کنند که پس از بهره برداری ورزشگاه غدیر در سال آینده می‌شود از ظرفیت آن برای این مسابقات استفاده کرد که در این زمینه به هم افزایی دیگر ادارات نیاز داریم.

پیگیر ردیف مستقل برای هزینه‌های نگهداری ورزشگاه هستیم

جهانشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: طرح‌ها معمولاً دو ماهیت ملی و استانی دارند که طرح ورزشگاه غدیر به طور ملی احداث شده است.

او افزود: طرح ورزشگاه غدیر بیرجند به لحاظ فیزیکی صد درصد پیشرفت دارد هر چند نواقصی دارد، اما به لحاظ اجرایی به اتمام رسیده است.

جهانشاهی ادامه داد: هر طرحی در زمان بهره برداری نیز نیاز به اعتباراتی دارد که در اعتبارات استانی ردیفی تحت عنوان تأمین و نگهداری اماکن و فضا‌های ورزشی داریم که هر ساله تأمین اعتبار می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی عنوان کرد: برای طرح‌های ملی اعتبارات استانی جوابگو نیست و اعتبارات بیشتری می‌طلبند که پیگیری می‌کنیم تا در خصوص هزینه‌های تأمین و نگهداری و به طور کلی هزینه‌های جاری طرح هایی، چون ورزشگاه غدیر که بزرگ مقیاس هستند یک ردیف باز شود.

و با اشاره به جانمایی ورزشگاه غدیر بیرجند تصریح کرد: این ورزشگاه در مسیر رودخانه قرار دارد، اما برای هدایت آب‌های سطحی در بالادست اعتباری اختصاص دادیم و در خصوص راه دسترسی و روشنایی نیز کمک خواهیم کرد.

جهانشاهی گفت: در سفر اول رئیس جمهور مصوبات خوبی داشتیم و در بحث زیرساخت‌ها ارقام بالایی به استان تزریق شد و برای ورزشگاه غدیر نیز پیگیر باز کردن یک ردیف مستقل در خصوص هزینه‌های نگهداری در میان مدت و بلندمدت هستیم.

خسروی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز گفت: اعتبارات استان محدود است و کفاف طرح‌ها را نمی‌دهد که باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.

او افزود: از اعتبارات مصوبات سفر رئیس جمهور ۴۹ میلیارد تومان سهم ملی داشته ایم که ۱۰۰ درصد جذب و صرف طرح‌ها شده و از این محل چند طرح به بهره برداری رسیده است.

پرونده مشکلات ورزشگاه غدیر روی میز معاون استاندار

شهریور ماه امسال بود که طالبی معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان جنوبی به موضوع ورزشگاه غدیر بیرجند ورود کرد و مشکلات این ورزشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

او در نشست بررسی مشکلات طرح‌های ورزشی استان گفت: پیگیری برای حل اساسی و ریشه‌ای مشکلات این طرح ورزشی در سطح ملی باید با جدیت دنبال شود.

طالبی افزود: باید از ورزشگاه ۱۵ هزار نفری بیرجند به‌ویژه چمن این مکان ورزشی، به‌خوبی نگهداری شود تا بتوانیم از آن در برگزاری مسابقات ورزشی استفاده کنیم.

پرونده مشکلات ورزشگاه غدیر روی میز معاون استاندار

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی درخصوص تأمین برق فشار قوی برای روشنایی مسیر و پیست موتورسواری مجموعه ورزشگاه غدیر اظهار کرد: تأمین برق این مجموعه ورزشی نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است که از طریق رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان پیگیری خواهد شد.

او بیان کرد: اجرای شبکه فیبر نوری برای تأمین اینترنت ورزشگاه غدیر بیرجند هم نیازمند ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

طالبی با اشاره به اینکه گازرسانی به این ورزشگاه مستلزم آسفالت شکافی محور مواصلاتی بیرجند – سربیشه و گرفتن مجوز از دستگاه‌های متولی و مالکان خصوصی است تصریح کرد: شرکت گاز با ارائه راهکار‌های لازم، موضوع را پیگیری کند تا در آینده نزدیک گاز این مکان ورزشی تأمین شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمینه تردد اتوبوس‌ها برای برگزاری احتمالی مسابقات ورزشی در ورزشگاه غدیر بیرجند هماهنگی لازم با پلیس راهنمایی و رانندگی بیرجند انجام شود تا مشکلات ترافیکی ایجاد نشود.

مشکل دارد اما توجه می‌خواهد

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند بزرگترین طرح ورزشی استان است که کلنگ زنی تا افتتاح آن ۱۱ سال زمان برد.

این طرح که قرار بود ۳ ساله به بهره‌برداری برسد در سال ۹۶ با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان آن هم به صورت ناقص افتتاح شد.

جانمایی نادرست این ورزشگاه و هزینه‌های بالای نگهداری آن از جمله مهمترین مشکلات این طرح بزرگ بوده و نیازمند تعریف بودجه مستقل است.

ورزشگاه غدیر که قرار بود سبب توسعه ورزش هایی، چون فوتبال و دو و میدانی شود همچنان بلااستفاده مانده است.

مشکل دارد اما توجه می‌خواهد

در صورتی که ورزشگاه غدیر بیرجند به صورت کامل به بهره برداری برسد، می‌توان روز‌های روشنی را هم برای ورزشکاران و هم برای توسعه ورزش استان انتظار داشت.

تزریق اعتبارات ملی می‌تواند در پیشبرد هر چه سریعتر رفع نواقص موثر باشد و ورزشگاه به زودی شاهد برگزاری مسابقات و حضور ورزشکاران باشد.

پیگیری مسئولین استانی برای جذب این اعتبارات نیز می‌تواند گره‌های موجود را باز کرده و فصل جدیدی را به روی ورزش استان باز کند.