استاندار خراسان جنوبی گفت: فعالیت ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان از روز شنبه اول بهمن با ۲ ساعت تاخیر آغاز می‌شود و همه دستگاه‌ها مکلف به استفاده از سوخت جایگزین برای گرمایش خود هستند.

جواد قناعت  در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی استان که با حضور ویدئوکنفرانسی فرمانداران همراه بود، افزود: استفاده از گاز در گرمایش ادارات و دستگاه‌های اجرایی ممنوع است.

وی با اشاره به موج جدید سرما که از اول بهمن، استان را در بر می‌گیرد گفت: همه این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به جهت حفظ پایداری فشار شبکه و تامین گاز بخش خانگی است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر فشار گاز در شبکه‌های سطح استان مطلوب است و باید تلاش کنیم همین شرایط را حفظ کنیم تا بتوانیم موج سرمای جدید را هم به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی گفت: مصوبات و دستورالعمل‌های این ستاد لازم‌الاجراست و چنانچه یک بخش دولتی یا خصوصی مشاهده کردید که در این زمینه تخطی می‌کند، باید برخورد جدی شود.

قناعت با تاکید بر اینکه در اجرای این مصوبات با کسی تعارف نداریم افزود: هدف و خط قرمز ما، تامین گاز بخش خانگی است و همه تصمیمات نیز در همین راستا اتخاذ می‌شود لذا باید در همه بخش‌های دولتی و خصوصی مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: با ورود سامانه جوی و افزایش میزان مصرف گاز ناشی از برودت هوا تقریبا ۱۰ روز بحرانی را پشت سر گذاشتیم و بنا به اعلام سازمان هواشناسی کشور تا ۱۰ بهمن ماه، هوای سرد بر استان غالب است و ماندگاری سرما را داریم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های جوی، هفته سختی را پیش رو داریم و این سرمای هوا در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه به اوج خود می‌رسد.

وی گفت: انتظار ما از فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی این است که با استفاده از تجربیات ۱۰ روزی که پشت سر گذاشتیم، نقاط ضعف را رفع و نقاط قوت را تقویت کنند و با تعامل و همراهی، شرایط را به گونه‌ای تدبیر کنند که این روزهای سخت بدون هیچ آسیبی به سرانجام برسد.

قناعت تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید همکاری تنگاتنگی داشته باشند تا گاز خانه‌های مردم بدون مشکل تامین شود.

وی با اشاره به برگزاری نوبت اول آزمون سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری افزود: با برنامه‌ریزی‌های خوبی که صورت گرفت و تعامل و کار تیمی، کنکور در ۲۵ حوزه تعیین شده در محیطی مطلوب برگزار شد که جای تقدیر دارد.

استاندار خراسان جنوبی از مصوبه ستاد مدیریت مصرف انرژی در زمینه قطع گاز مرغداری‌ها و گلخانه‌ها گفت و اظهار داشت: با تلاش سازمان جهاد کشاورزی، فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی، گاز بخش عمده‌ای از گلخانه‌ها و مرغداری‌ها قطع شده و فقط ۲ شهرستان به توجه ویژه‌تر نیاز دارند که باید این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

وی ضمن تقدیر از فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌هایی که در این زمینه اهتمام داشته‌اند افزود: گرمایش تمامی مرغداری‌ها و گلخانه‌ها باید با سوخت جایگزین تامین شود.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: همه ظرفیت‌های در اختیار را برای همراهی با مردم در این شرایط سخت، بسیج کردیم.

سردار محمدرضا مهدوی خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته و با شرایط بحرانی که بر استان حاکم بود، با استفاده از همه ظرفیت‌ها به میدان آمدیم تا برای رفع مشکلات مردم، گام برداریم.

وی با اشاره به حضور نیروهای بسیج در اقصی نقاط استان افزود: ورود جهادگران به ساخت کرسی‌های کم‌مصرف که در سطح ملی هم مطرح شد، از جمله این اقدامات ارزنده است که مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: طی تماسی از منطقه مرزی در نهبندان، نیروها بلافاصله به منطقه اعزام شدند و با تجهیزاتی که به همراه برده بودند، خانه‌های اهالی را گرم کردند.

وی بیان کرد: کمک به مردم را وظیفه خود می‌دانیم، هرجا ستاد بحران تشخیص بدهد، حضور پیدا می‌کنیم و آماده به خدمت هستیم لذا این همراهی‌ها برای روزهای آینده هم بی‌وقفه ادامه خواهد داشت.

موج اول سرما هفته گذشته وارد خراسان جنوبی شد و در پی کاهش شدید دمای هوا بنا به تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی از روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه تعطیل و مدارس غیرحضوری شد.

این تعطیلی با توجه به ادامه برودت هوا و افت فشار گاز در چند نوبت تمدید شد که براساس آخرین تصمیم ادارات و مراکز آموزشی خراسان جنوبی ۲ روز آخر هفته جاری نیز تعطیل شدند اما فعالیت‌ها به صورت دورکاری ادامه یافت.

همچنین امتحانات دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم روز شنبه اول بهمن از سر گرفته می‌شود و نحوه فعالیت مدارس ابتدایی به شهرستان‌ها تفویض شد تا براساس شرایط جوی و جغرافیایی هر شهرستان برای بازگشایی مدارس یا آموزش غیرحضوری تصمیم‌گیری شود.

موج دوم سرما از اول بهمن خراسان جنوبی را در بر می‌گیرد و اداره کل هواشناسی درباره کاهش محسوس دمای هوا در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.