اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره فعالیت سامانه بارشی از روز سه‌شنبه و کاهش محسوس دمای هوا در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی  گفت: با نفوذ و تقویت توده هوای ناپایدار جوی از اواخر وقت فردا تا چهارشنبه بارش باران به‌ویژه برف در نواحی شرقی، مرکز و نیمه جنوبی استان پیش‌بینی می‌شود.

سمیه لطفی با اشاره به صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی (اقدام ضروری) در خراسان جنوبی افزود: با ورود این سامانه بارشی وزش باد، کاهش دما، بارش باران به‌تدریج برف به‌ویژه بارش برف در گردنه‌ها، گذرگاه‌های کوهستانی، مناطق سردسیر و مرتفع با احتمال رعد و برق در نواحی جنوبی قابل پیش‌بینی است.

وی منطقه اثر سامانه اول را شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، درمیان، بیرجند، خوسف و جنوب شهرستان‌های طبس و سرایان اعلام کرد و گفت: تشکیل مه در ارتفاعات موجب کاهش دید افقی خواهد شد و احتمال رعد و برق، وقوع روان‌آب و آبگرفتگی معابر در نواحی جنوبی استان وجود دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: لغزندگی و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها، اختلال در ناوگان حمل و نقل به‌ویژه جاده‌ای و احتمالا هوایی و ریلی از مخاطرات این سامانه بارشی در استان است.

موکول کردن سفرهای غیرضروری به وقت مناسب و پرهیز از سفر به استان‌های همجوار، رعایت فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی و خودداری از ترمز گرفتن ناگهانی، همراه داشتن تجهیزات سفرهای زمستانی و داشتن سوخت کافی، بازدید ضدیخ وسایل نقلیه، پاکسازی آبراهه‌ها و مسیر عبور آب، اجتناب از تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان مرتبط با مدیریت بحران از توصیه‌های هواشناسی است.

وی درباره سامانه جوی دوم گفت: با تقویت و استقرار سامانه پرفشار جوی و کاهش ضخامت جو از روز چهارشنبه تا اواخر وقت یکشنبه هفته آینده کاهش محسوس و قابل ملاحظه دمای هوا از پنج تا ۱۰ درجه سلسیوس، گسترش و تشدید سرما و یخبندان در استان پیش‌بینی می‌شود.

لطفی افزود: بیرجند، قاینات، حاجی‌آباد زیرکوه، سربیشه، درمیان، خوسف، سرایان، فردوس، نهبندان، بشرویه و طبس تحت تاثیر این سامانه قرار می‌گیرند.

وی گفت: یخ‌زدگی سطح جاده‌ها به‌ویژه نیمه شرقی استان، احتمال اختلال در رفت و آمد، افزایش مصرف منابع انرژی برق و گاز، احتمال خسارت به بخش کشاورزی، تاسیسات زیربنایی و شمارنده‌های آب از مخاطرات این وضعیت جوی است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور