#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تب کریمه کنگو به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام تا مجاورت مرزهای استان گزارش شده است اما مورد از ابتلای انسان به این بیماری در خراسان جنوبی نداریم.

محمد اصغرزاده ر افزود: کنه ناقل بیماری تب کریمه در فصل گرما جولان می‌دهد به طوری که این اطمینان وجود ندارد که در استان کنه آلوده نداشته باشیم لذا با هرگونه فروش غیرمجاز انواع فرآورده‌های گوشتی به شدت برخورد می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون گزارشی از ابتلای انسان به این بیماری در استان نداریم اما اگر تخلفی در بحث کشتار و حمل و نقل غیر مجاز صورت گیرد باید منتظر این بیماری به‌زودی در استان باشیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: دامپزشکی با هرگونه کشتار و حمل و نقل غیر مجاز برخورد قانونی می‌کند زیرا سلامت مردم خط قرمز است اما همراهی مردم در این مورد مهمترین راه پیشگیری است.

وی اظهار داشت: خروید و فروش فرآورده‌های خام دامی حتما باید از مراکز مجاز صورت گیرد و هرگونه خرید اینترنتی هم باید از سامانه‌های دارای مجوز باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فرآورده‌های خام دامی از طریق سایت‌هایی نظیر دیوار بدون نظارت به فروش می‌رسد تصریح کرد: ابلاغیه‌های لازم در این خصوص به پلیس فتا ارسال شده هرچند برخی از این افراد تبلیغات را برای مراکز مجاز انجام می‌دهند اما مورد از طریق دادستانی هم پیگیری خواهد شد.

اصغرزاده با اشاره به اقدامات پیشگیرانه نظیر سمپاشی با قوت در مناطق پر خطر ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه بدون همراهی مردم امکان‌پذیر نیست.

“تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)” یک بیماری ویروسی خونریزی دهنده تب‌دار حاد است که توسط کنه در بین حیوانات و دام‌ها گسترش می‌یابد.

شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه‌ها) بیشتر مشاهده می‌شود.