استاندار خراسان جنوبی گفت: فقط در سه تفاهم‌نامه ستاد توسعه خاوران، معادل ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی استان از طریق بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

 “حمید ملانوری” روز شنبه در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، به اقدامات توسعه‌ای در این استان اشاره کرد و گفت: در این راستا مهمترین گام راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران بوده است که پس از ارسال به وزارت کشور به عنوان الگو به استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های ستاد توسعه خاوران که سال گذشته به ابتکار استاندار خراسان جنوبی راه‌اندازی شد گفت: در این ستاد ابتدا باید ظرفیت‌های استان به‌خوبی شناسایی شود تا براساس آن بتوانیم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را جذب کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه پایه اصلی سرمایه‌گذاری در این کار باید مردم استان باشند افزود: مردم باید در چرخه تولید قرار گیرند و اگر ذخایری وجود دارد، مردم استان باید از سود آن بهره‌مند شوند و سطح رفاه آنان ارتقا یابد.

وی بیان کرد: جذب سرمایه‌گذاران سایر استان‌ها حتی سرمایه‌گذاران خارجی نیز در رده بعدی قرار دارد.

ملانوری با اشاره به اعتبارات ملی و استانی که در راستای ستاد توسعه خاوران به استان تزریق شده است، گفت: با فعالیت‌های صورت گرفته در ستاد، به‌زودی عملیات اجرایی سه طرح با ۸۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اجرایی می‌شود و این در حالی است که اعتبارات تزریق شده عمرانی ملی و استانی در سال گذشته هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: با همین اقدام حدود ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی که طی یک سال گذشته هزینه شده است، از طریق بخش خصوصی وارد استان می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تنها در سه تفاهم‌نامه ستاد توسعه خاوران، معادل ۵۰ درصد اعتبارات عمرانی سال گذشته استان، جذب شد.

وی افزود: چند طرح دیگر نیز در ستاد توسعه به نتیجه نهایی رسیده است و در جلسات بعد تبدیل به تفاهم‌نامه خواهد شد که این اقدام بزرگ و اساسی، تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یعنی مردمی کردن اقتصاد، استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی و منابع داخلی را به‌صورت عینی محقق می‌کند.

ملانوری اظهار داشت: ما در حال شناسایی نقطه به نقطه ظرفیت‌های استان هستیم و طرح‌های اقتصادی که امکان اجرایی دارند را از خُرد، متوسط و بزرگ تهیه می‌کنیم.

وی یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران را گرفتن استعلامات عنوان کرد و گفت: این فرآیند در برخی مواقع تا ۶ ماه طول می‌کشد لذا کارگروه زیربنایی استان استعلام‌ها را بی‌نام تهیه کرده و از همان روز اول در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در راستای شعار سال قرارگاه “تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها” به ستاد توسعه خاوران اضافه می‌شود تا بتواند شعار سال را در ستاد محقق کند.

وی یادآور شد: براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه و نیز شورای اداری استان به همه دستگاه‌ها  تکلیف شده برای سال ۱۴۰۰ برنامه عملیاتی داشته باشند که محور و شاخص این برنامه عملیاتی “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است.

خراسان جنوبی از موج چهارم کرونا عبور کرد

استاندار خراسان جنوبی گفت: با مدیریت صورت گرفته در استان از پیک چهارم کرونا عبور کردیم و تعداد ابتلاها و مرگ و میرها نیز رو به کاهش است.

وی افزود: امیدواریم با مراقبت‌های صورت گرفته و انجام واکسیناسیون اقشار آسیب‌پذیر که دارای کهولت سن یا بیماری زمینه‌ای و یا در محل‌های پر مخاطره در حال خدمت هستند، این بیماری مدیریت و ریشه‌کن شود.

ملانوری گفت: در شرایط فعلی موضوعات مهمی نظیر مدیریت کرونا در رأس فعالیت‌های اجرایی مدیریت استان قرار دارد.

وی به مدت زمان ۱۵ ماه همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس هندی که کشور به‌ویژه استان در معرض خطر ورود این ویروس قرار دارد و احتمال اینکه از طریق مرزهای شرقی وارد شود، مراقبت‌ها در مرز در دستور کار قرار گرفت.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با مدیریت و تلاش خوب همکاران ما در مرزبانی، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر، گمرک و همه دستگاه‌های فعال در مرز تا این لحظه، ویروس هندی در استان خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

وی اظهار داشت: بیشترین فوتی‌های استان در ماه‌های اخیر سنین ۷۵ تا ۸۰ سال به بالا و عمدتا در افرادی اتفاق افتاده که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند و نشان‌دهنده اهمیت واکسیناسیون این گروه سنی است.

ملانوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدیریت کرونا گفت: اصناف و بازاریان در محدودیت های کرونایی بیشترین آسیب را دیده‌اند لذا در راستای حمایت از این قشر، جلسات متعددی برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد که بخشی از مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در حال اجرا در استان افزود: با توجه به محدویت‌های بودجه‌ای، در روزهای پایانی سال گذشته پیگیری‌های جدی از سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه‌های مختلف درخصوص تامین اعتبار از محل تهاتر بانک‌ها، ماده ۵۶ و ماده ۲۱ صورت گرفت و اعتبارات قابل توجهی به پروژه‌های عمرانی از جمله راه‌ها، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، طرح نهضت گلخانه‌ای، قنوات، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تزریق شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در بحث اعتبارت هزینه‌ای نیز در پایان سال، اعتبارات خوبی جذب دستگاه‌های اجرایی شد که با تزریق آنها بدهی‌های کارمندان، حقوق، مزایا و اضافه کار کارکنان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: این اقدام، رضایتمندی مدیران، کارکنان و بخش خصوصی به‌ویژه پیمانکارانی که با دستگاه‌های اجرایی همکاری می‌کنند را در پی داشت.

ملانوری از برگزاری انتخابات آتی نیز گفت و افزود: انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری ۲۸ خرداد برگزار می‌شود که برای این منظور هزار و ۱۰۰ شعبه اخذ رأی در استان پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه نهایی شدن آمار شعب منوط به نشست هیات‌های اجرایی و ستاد انتخابات استان و کشور است گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، امن و در کمال سلامت به لحاظ شیوع کرونا در استان اندیشیده شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: درخصوص واکسن هم پیگیری‌های لازم برای انجام واکسیناسیون عوامل درگیر در انتخابات صورت گرفته و محیط شعب اخذ رأی طوری طراحی شده است که مردم  با خیال راحت بتوانند رأی دهند.

وی گفت: امیدواریم به فضل الهی و به برکت خون شهدا انتخابات در کمال امنیت و با مشارکت جدی مردم برگزار شود.

این دیدار به منظور تبریک عید سعید فطر و ارائه گزارش اقدامات انجام شده و بحث و تبادل نظر پیرامون مسایل استان انجام شد و معاونان استاندار نیز حضور داشتند.