معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: طرح‌های تولید مستند در استان‌ که مطابق با استانداردهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرند.
سید علی زمزم بیان کرد: با توجه به رویکرد تمرکز زدایی، فراهم کردن دسترسی به امکانات تولید مستند برای فیلمسازان مقیم استان ها و حمایت از استعدادهای تازه در سراسر کشور مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از تولید فیلم های مستند در استان ها توسط نیروهای بومی و با موضوعات استانی حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس، طرح‌های تولید مستند در استان‌ که مطابق با استانداردهای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی باشد؛ مورد حمایت قرار می‌گیرند.

زمزم بیان کرد: اولویت با آن دسته از طرح‌ها و ایده‌های دریافتی است که به موضوعات بدیع و تازه، سوژه‌های جذاب و پرکشش پرداخته شده باشد.

وی ادامه داد: پرداختن به مسائل کلیدی در حوزه استان اعم از تبیین آرمان های انقلاب اسلامی، مفاخر و مشاهیر، ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی، جوانان و نخبگان، خانواده و جمعیت، اقتصاد مقاومتی، آینده نگری بر محور امید و آگاهی، محیط زیست و حیات وحش و مردم شناسی و فرهنگ اقوام در طرح ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

زمزم با بیان اینکه آثار مستند با موضوعات پر تکرار خارج از اولویت تولید مرکز است؛ افزود: اولویت مرکز تولید مستندهای خلاق با ساختار و زبان سینما با به کارگیری شیوه روایت و بیان هنری بوده و مستندهایی با ساختار و زبان مستندهای تلویزیونی در اولویت بعدی هستند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: بازارهای پخش و ارائه یک مستند باید جشنواره‌های داخلی و یا خارجی و اکران سینمایی و نمایش آنلاین باشد.

وی دارا بودن سابقه دریافت جایزه مستند از یکی از جشنواره‌های فیلم ملی، منطقه ای‌ و استانی را یکی از شرایط ارائه طرح عنوان کرد و افزود: کلیه طرح های ارسالی باید الزاماً از طریق پر کردن فرم الکترونیک پروپوزال طرح که از طریق سامانه خدمات ثبت طرح و تولید مرکز به آدرس defc.ir/dashboard در دسترس است انجام شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور