معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: از ابتدای امسال تخصیص‌های خوبی در زمینه اعتبارات روستایی داشتیم لذا در کمک به دهیاری‌ها محدودیت نداریم و بدون سقف اعتبارات تخصیص می‌یابد.

مهدی جمالی‌نژاد روز چهارشنبه در حاشیه برپایی میز ارتباط مردمی در فرمانداری بیرجند گفت: از ابتدای امسال روستاهای بالای ۲۰ خانوار می‌توانند کد دهیاری دریافت کنند که کمک خوبی به آبادانی روستاها به‌ویژه نقاط مرزی است.

وی افزود: حضور حاکمیت در مرزها با استقرار دهیاری اهمیت زیادی دارد لذا این روستاها در صورت داشتن دهیاری از اعتبارات بهره‌مند می‌شوند.

معاون وزیر کشور همچنین گفت: در بودجه ۱۴۰۱ ردیف‌هایی پیش‌بینی شده که می‌توان کمک خوبی به اعتبارات شهرداری‌ها از این محل انجام داد.

وی ادامه داد: بند «الف» و «ب» ماده ۳۹، ماده ۴۲ و ماده ۵۸ از جمله ردیف‌ها و ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شهرداری‌هاست که با انجام پروژه‌ها و خدمات شهری شادابی و نشاط ایجاد می‌شود.

جمالی‌نژاد گفت: برای شهرداری‌های مراکز استان‌ها و کلانشهرها نیز اوراق مشارکت پیش‌بینی شده است که در زمینه حمل و نقل عمومی و بافت فرسوده از این محل کمک‌های خوبی می‌شود.

وی افزود: در بودجه امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به کلانشهرها تخصیص پیدا می‌کند و برای شهرهای کوچک از سایر ردیف‌ها به میزان تخصیص اعتبار آنها به چندین هزار میلیارد تومان می‌رسد که رقم قابل توجهی است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: امسال خیز بزرگی در حوزه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور داشتیم لذا اولین بار بعد از ۱۵ سال اتفاقات خوبی برای نوسازی ناوگان رقم می‌خورد که در حوزه اتوبوس، مینی بوس و ون در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: بیرجند و سایر شهرهای استان خراسان جنوبی هم در قالب این طرح می‌توانند ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی کنند.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پسماند بوده که از دغدغه‌های رئیس جمهور است گفت: همچنین با توجه به اینکه باید شهرها را تاب‌آور و ایمن کنیم، شناسایی ساختمان‌های ناایمن بسیار مهم است که تلاش داریم این ساختمان‌ها را شناسایی کنیم تا مقاوم‌سازی شوند.

در آستانه دومین سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای ثبت و رسیدگی بهتر و بیشتر به مطالبات مردمی، ۲۸ میز ارتباط مردمی در دستگاه‌های اجرایی استان با حضور نمایندگان وزرای مربوطه راه‌اندازی شده است.

همزمان سامانه پاسخگویی مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری با شماره تماس ۱۱۱ و فعالیت ۲۰۰ کاربر رایانه‌ای در مرکز استان فعال شده و آماده ثبت درخواست‌ها، پیشنهادها، انتقادات و مشکلات مردم است.

رئیس جمهور در آغاز دور دوم سفرهای استانی به همراه شماری از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه هفته جاری (۲۴ آذر ماه) به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند و این سفر ۲ روزه است که تا پایان روز جمعه ۲۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت.