مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی استان در مرحله اول خشکسالی ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

غلامرضا قوسی، به رسانه‌های گروهی اعلام کرد: هر چه روند خشکسالی در استان ادامه یابد خسارت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه به منظور ترمیم بخشی از خسارت‌های خشکسالی اعتبارات برای بخش‌های مختلفی مورد نیاز است، افزود: برای اجرای طرح‌های ضروری و پیشگیرانه در بخش انتقال آب، سیستم‌های نوین آبیاری، احیاء و مرمت قنوات، استخر ذخیره آب و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی از مهمترین مباحث تامین اعتبار است.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، اعطای تسهیلات برای تأمین نقدینگی تشکل‌ها برای خرید نهاده و همچنین تسهیلات کم بهره پنج ساله را یکی از راه حل‌های پیشنهادی برشمرد.

قوسی یادآور شد: برای تأمین بخشی از هزینه‌های آبرسانی سیار به دام و باغات، تامین نهاده (جو، ذرت، سویا) و همچنین برای خرید دام مازاد روستائیان و عشایر استان درخواست تامین اعتبار شده که امیدواریم گام موثری در خصوص رفع خشکسالی و اثرات آن برداشته شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۸۵ هزار نفر از جمعیت استان را بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: ۳۰ درصد اقتصاد استان وابسته به این بخش است و ۱۰ درصد اشتغال مستقیم خراسان جنوبی نیز به کشاورزی مرتبط است.

قوسی به کم بارش بودن خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به محدود بودن منابع آبی، استان را باید در بخش‌های آب، کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسبی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه‌ها، ادارات و نهادهای وابسته به حوزه کشاورزی نظیر سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه‌ای و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید در قالب هم افزایی و تعامل، نسبت به آموزش در بخش کشاورزی و ترویج یافته‌های علمی تلاش کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: با ترویج و آموزش شیوه‌های نوین کاشت، داشت و برداشت، می‌توانیم محصولات استان را به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء بخشیم.

انتهای پیام