مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۲۳ هزار و ۴۸۹ ورزشکار سازمان‌یافته در این استان، بیش از ۹ هزار نفر ورزشکار خانم هستند.

نفیسه نخعی روز پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی مدیران و نخبگان فرهنگی استان خراسان جنوبی که با حضور معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزیر ورزش و جوانان برگزار شد افزود: ۳۷۸ هزار و ۹۸۱ نفر جمعیت کل زنان خراسان جنوبی است که ۴۹ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و این قشر از جامعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: ۲ نفر از ورزشکاران خانم استان به تیم ملی دعوت شده‌اند و ۳۰ باشگاه خصوصی بانوان در خراسان جنوبی داریم که ۱۰ درصد باشگاه‌های کل استان مربوط به بانوان است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ورزش یکی از عوامل اصلی کاهش بیماری‌هاست گفت: براساس نتایج مطالعاتی که در خراسان جنوبی انجام شده شیوع کم‌تحرکی در جامعه شهری ۵۱ درصد است و در خراسان جنوبی بیشترین آمار مرگ و میر به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌ها به ویژه سرطان کولون و پستان است.

وی افزود: این استان به دلیل ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانسان با مشکل قاچاق مواد مخدر و اعتیاد مواجه شده و شیوع اعتیاد بین جوان و بانوان چشمگیر است که برای جلوگیری از این آسیب باید به ورزش همگانی توجه شود.

نخعی اظهار داشت: ۱۲ درصد از زنان استان سرپرست خانوار هستند و نوزدهمین استان در بخش زنان سرپرست خانوار هستیم.

وی گفت: اولویت‌ها به لحاظ آسیب‌های اجتماعی در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی اقدام به خودکشی، فرار از خانه و طلاق از آسیب‌های نخست است که نیازمند افزایش امید و شور و نشاط اجتماعی در استان هستیم.

وی اضافه کرد: جاده سلامت را با همکاری شهرداری بیرجند ایجاد کردیم و اقبال مردم به این جاده خوب است که افزایش این فضاها باید در دستور کار باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: بیرجند و خراسان جنوبی ۵۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند که احداث پارک سلامت بانون در دستور کار وزات ورزش و جوانان باشد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان در خوابگاه‌های داخل دانشگاه مستقر هستند پیشنهاد می‌کنیم تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه بیرجند و شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی برای راه‌اندازی پارک بانوان منعقد شود.

نخعی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به لزوم توزیع عادلانه امکانات عمومی در کشور تاکید کردند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی هم گفت: این استان ۶ روزنامه فعال، ۱۳۳ پایگاه خبری و ۵۰ نشریه، فصلنامه، دوفصلنامه و… دارد که به لحاظ رسانه‌ای ظرفیت خوبی است.

سمانه سالاری افزود: اگر از ظرفیت رسانه‌ای استان استفاده شود، مسائل و مشکلات راحت‌تر رفع می‌شود.

وی بیان کرد: لازم است برنامه‌های حوزه ورزش و جوانان پیوست‌های رسانه‌ای داشته باشد.