فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: در سال جاری به طور میانگین روزانه ۲۶ فقره سرقت در استان رخ داده که بیشترین شامل؛ سرقت از اماکن با ۲۸ درصد، لوازم داخل خودرو با ۲۵ درصد و خودرو با ۲ درصد بوده است.

سردار ناصر فرشید،  در نشست خبری پایان سال اظهار کرد: از ابتدای سال سامانه ۱۹۷ تعداد ۱۶ هزار و ۱۰۰ هزار تماس داشته است که ۳۰ درصد تقدیر از پلیس، ۶ درصد پیشنهاد، ۱۸ درصد انتقاد و در ۴۵ درصد تماس گیرنده راهنمایی شده است.

وی از کشف بیش از ۲۶۵ هزار مواد محترقه غیرمجاز در استان خبر داد و گفت: در شهرستان‌ها چهارشنبه آخر سال، پلیس در آمادگی کامل قرار گرفته و اقدامات پیشگیرانه را برای حفظ آرامش مردم در دست انجام دارد.

فرشید با بیان اینکه اگر خودرو یا موتورسیکلتی در جریان چهارشنبه سوری توقیف شود تا بعد از تعطیلات نوروز آزاد نخواهد شد، تصریح کرد: چنانچه فردی رفتار حادثه خیز یا مزاحمت برای نوامیس داشته باشد دستگیر و تا بعد از نوروز بازداشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه قرارگاه نوروزی امام علی(ع) نیز با ‌شعار ” نوروزی متفاوت با پلیس مقتدر و حرفه‌ای” در استان آغاز به کار کرده است، تصریح کرد: پلیس در کنار برخورد مقابله‌ای، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را نیز در دستور کار دارد و با مخلات امنیت عمومی با شدت برخورد می‌کند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۳۵۶ هزار تماس با ۱۱۰ برقرار شده که نسبت به سال گذشته رشد پنج درصدی داشته است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۳۹ هزار و ۱۰۰ تماس عملیاتی شده و روزانه ۳۹۰ ماموریت فوریتی به طور میانگین  داشته‌ایم که رشد ۱۳ درصدی داشته است.

فرشید با اشاره به مراجعه ۱۵ هزار نفری به حوزه مشمولین نظام وظیفه، افزود: این تعداد از ابتدای امسال ۴۲۰۰ نفر مشمول نظام وظیفه به مراکز آموزشی اعزام شده‌اند؛ همچنین مهارت آموزی یکی دیگر از اقدامات نیروی انتظامی در حوزه کادر وظیفه است که ضمن آموزش با تخصیص تسهیلات بعد از اتمام خدمت سربازی صاحب شغل می‌شوند که امسال ۱۱۷ نفر موفق به دریافت وام اشتغال از این محل شدند.

وی از صدور ۵۶ هزار گذرنامه از ابتدای امسال، تصریح کرد: در حوزه مددکاری و مشاوره نیز از ابتدای امسال هفت هزار نفر به مراکز مشاوره پلیس و ۱۶ هزار نفر به واحد مددکاری کلانتری‌ها مراجعه کردند که ۸۵ درصد پرونده‌های تشکیل شده منجر به سازش شده که بیشتر شامل اختلافات خانوادگی و ملکی بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت استان در حوزه تصادفات و تلفات جاده‌ای بحرانی است که لازم است مسئولان در حوزه اقدامات زیرساختی فعالیت کنند، افزود: از ابتدای امسال پنج هزار فقره تصادف در سطح جاده‌های استان به وقوع پیوست که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته؛ همچنین در این مدت ۳۲۳ نفر فوت شده‌اند.

فرشید با بیان اینکه میانگین سرعت در استان ۱۹ کیلومتر در ساعت بیشتر از کشور است، ادامه داد: این امر موجب افزایش تصادفات رخ به رخ می‌شود؛ همچنین از ابتدای امسال سه هزار و ۳۰۰ نفر در تصادفات جاده ای استان مجروح شدند که ۳۳ درصد این آمار رشد داشته است.

وی با بیان اینکه عامل ۵۳ درصد تصادفات واژگونی و خروج از جاده است که بر اثر خستگی یا تخطی از سرعت مطمئنه رخ می‌دهد، اظهار کرد: بیشترین تصادف فوتی جاده‌های استان در شش محور نهبندان، طبس، قاین، بیرجند، فردوس و سربیشه بوده که ۸۸ درصد فوتی‌ها را به خود اختصاص داده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال بیش از ۶۹۸ هزار اعمال قانون انجام شده که رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و ۶۸۰۰ خودرو نیز به علت دو تخلف همزمان یا رعایت نکردن سایر قوانین توقیف شده‌اند.

افزایش آمار تصادفات و نیاز به هوشمندسازی ترافیک

فرشید با اشاره به شناسایی ۶۳ نقطه پر تصادف در استان، افزود: تاکنون ۲۰ نقطه اصلاح و رفع نقص شده، اما لازم است در خصوص ایمن سازی سایر نقاط نیز اقدام لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به آمار تصادفات درون شهری در استان از ابتدای امسال، ادامه داد: بیش از ۱۲ هزار و ۲۰۰ فقره تصادف رخ داده که طی آن ۴۳ نفر فوت شده و این رقم نسبت به سال گذشته  ۷۲درصد رشد داشته است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین فوتی‌ها در بیرجند، طبس و فردوس بوده، افزود: از ابتدای سال جاری ۲۲ نفر در مرکز استان طی تصادفات درون شهری فوتی کرده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول در بحث هوشمندسازی ترافیک بیش از گذشته تلاش کنند.

فرشید گفت: در این حوزه نیز ۳۰۹ هزار نفر اعمال قانون شده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد ۱۲ درصدی داشته است؛ بیش از ۴۰۰ خودرو و بیش از دو هزار موتور سیکلت نیز توقیف شده‌اند.

وی با اشاره به شماره گذاری بیش از ۴۹ هزار خودرو از ابتدای امسال، تصریح کرد: بیش از ۲۱ هزار گواهینامه هم صادر شده امسال که ۱۸ درصد رشد داشته است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: در نوروز ۱۴۰۱ پنج میلیون تردد در محورهای استان ثبت شده که طی آن ۱۱ نفر فوت و ۲۷۳ نفر نیز مجروح شده‌اند که امیدواریم بااطلاع رسانی در نوروز ۱۴۰۲ شاهد کمترین تصادفات باشیم.

بیشترین مواد مخدر کشف شده چه بود؟

فرشید با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بیش از ۳۸ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده که بیشترین آن تریاک، حشیش، هروئین و شیشه بوده است، اظهار کرد: کشف انواع مواد مخدر در استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته که مهم‌ترین عامل آن اقدامات طالبان در کشور افغانستان بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای امسال ۸۳۰۰ قاچاقچی، ۹۰۰ خرده فروش و ۹۰ معتاد متجاهر دستگیر و بیش از ۳۰۰ خودرو توقیف شده و بیشترین کشفیات نهبندان، سربیشه، قاین و خوسف بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اغلب مواد مخدر از مرزهای شرقی وارد استان شده‌اند که در ایست و بازرسی‌ها شناسایی و کشف شدند، خاطرنشان کرد: در حوزه جرائم سایبری و فضای مجازی نیز جرم‌هایی شامل کلاهبرداری با ۴۵ درصد، برداشت اینترنتی با ۲۴ درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب با ۱۴ درصد و مزاحمت اینترنتی با چهار درصد به ترتیب در اولویت بودند.

وی با بیان اینکه در حوزه سوخت قاچاق نیز از ابتدای امسال بیش از سه میلیون لیتر سوخت خارج از شبکه کشف شده که نسبت به سال گذشته  ۳۲۴ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: در این رابطه از ابتدای امسال دو هزار خودروی شوتی توقیف شده که نسبت به سال گذشته  ۶۰۰ درصد داشته و بیشترین کشفیات سوخت در شهرستان‌های نهبندان، قاین و سربیشه بوده است.

وی با بیان اینکه در حوزه کشفیات کالای احتکار شده نیز بیش از ۲۰۱ میلیارد تومان پرونده تشکیل شده که از نظر ریالی  ۲۳۶ درصد رشد داشته و چهار هزار و ۱۰۰ نفر دستگیر و سه هزار و ۳۰۰ خودرو نیز توقیف شده‌اند، ادامه داد: از ابتدای امسال ۹ هزار و ۲۰۰ سرقت انجام شده که رشد پنج درصدی داشته اما ۶۸ درصد آن را کشف کرده‌ایم.

وی با اشاره به دستگیری ۳۵ باند سرقت در استان، اظهار کرد: به طور میانگین روزانه ۲۶ فقره سرقت در استان رخ داده که بیشترین شامل؛ سرقت از اماکن با ۲۸ درصد، لوازم داخل خودرو با ۲۵ درصد و خودرو با ۲ درصد بوده است.

فرشید با بیان اینکه بیش از ۴۲۸ میلیون تومان کلاهبرداری‌ها توسط پلیس شناسایی و به مالباخته بازگشت داده شده است، یادآور شد: در حوزه ویژگی‌های دستگیرشدگان باید گفت از ابتدای امسال ۱۴ درصد دستگیرشدگان سارق بوده، ۷۹ درصد زیر ۴۰ سال سن داشتند، ۳۲ درصد مجرد، ۴۳ درصد بیکار و یک درصد دارای تحصیلات عالیه بوده‌اند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور