پیگیری مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهور را از اقدامات انجام شده در هفته‌های اخیر برشمرد و گفت: اعتبارات خوبی از محل سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی اختصاص یافت که فقط برای مرمت و بهسازی راه‌های استان حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار را اخذ کرده‌ایم.

“جواد قناعت” روز شنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید “علیرضا عبادی” نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: در مدت ۲ هفته و نیم از حضور در استان یکی از اقداماتی که انجام دادیم پیگیری‌های لازم درخصوص مصوبات سفر رییس جمهور در تهران بوده و با همکاری معاون اجرایی و رییس دفتر رییس جمهور، مصوبات خوبی برای خراسان جنوبی به همراه داشت و رقم خوبی برای استان جذب شده است.

وی به برگزاری جلسات کاری با برخی وزرا و معاونین وزارتخانه‌ها در این مدت با هدف پیگیری مسائل و مشکلات استان اشاره کرد و گفت: فقط با نشستن در استان نمی‌توان امور را پیش برد و هرچه ارتباطات و تعامل با تهران تقویت شود، بیشتر می‌توانیم منابع و امکانات را برای استان جذب کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خانواده‌اش از هفته گذشته در بیرجند مستقر شده‌اند ادامه داد: در همین مدت کوتاه سفرها و دیدارهایی که در مرکز صورت گرفت، دستاوردهای خوبی برای استان به همراه داشته است.

وی انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی را از دیگر مواردی ذکر کرد که در هفته‌های اخیر پیگیری کرده است و گفت: با توجه به اینکه آب خلیج فارس تا یزد آمده، قرار است با استاندار یزد جلسه‌ای داشته باشیم و به روند کار تسریع دهیم.

قناعت گفت: اگر روند عادی طی شود تا چهار سال دیگر شاهد بهره‌برداری از پروژه انتقال آب در استان خواهیم بود و برای تسریع در این روند تلاش می‌کنیم تا بتوانیم زمان را به حداقل برسانیم.

عمل به قول خرید زرشک کشاورزان

وی ادامه داد: براساس قولی که در جلسه معارفه درخصوص حل مشکل زرشک‌کاران استان ارایه دادم، پیگیری‌های لازم با مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور به‌صورت تلفنی و حضوری انجام و مقرر شد حدود ۱۵ هزار تن زرشکی که طی یک سال و نیم اخیر در انبارها و سردخانه ها مانده و به فروش نرفته یا با قیمت پایین خریدند از پنجشنبه ۲۵ آذر ماه جاری از مردم در سه نقطه استان خریداری شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با اضافه شدن ۲ مرکز خرید دیگر از امروز در پنج مرکز، محصول زرشک مردم با قیمت مناسب خریداری می‌شود که البته کف قیمت تعیین شد و پیگیر افزایش قیمت زرشک نیز هستیم.

وی بازدید میدانی از برخی زیرساخت‌های صنعتی، گردشگری و توسعه‌ای استان را از دیگر برنامه‌های خود در ۲ هفته اخیر ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه قبل از بازدیدها، مسائل و مشکلات احصا و اولویت‌بندی می‌شود در همان بازدید با حضور مدیران مرتبط برای رفع بخشی از آنها اقدام لازم صورت می‌گیرد و از جمله در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی دستورات لازم درخصوص حل مشکل گاز و برق طی ۲ ماه آینده صادر شد.

قناعت با اشاره به جایگاه سفرهای شهرستانی در برنامه‌های استان، از نهبندان به عنوان اولین مقصد سفرهای شهرستانی خود در پنجشنبه گذشته نام برد و افزود: در این سفر از ۲ پروژه خوب و اثرگذار اکسید منیزیم و کنستانتره آهن بازدید شد که می‌تواند در توسعه استان هم تاثیرگذار باشند.

اقدام برای رفع موانع با حضور مدیران مرتبط 

وی گفت: مشکلات این دو واحد صنایع معدنی نظیر تامین برق و سایر خدمات در محل پروژه و با حضور مدیران مربوطه بررسی و همان جا و مقرر شد این موارد طی سه ماه مرتفع شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: گلخانه صنعتی نهبندان در این سفر مورد بازدید قرار گرفت که با دستورات لازم مقرر شد مشکل آب مجموعه هرچه سریعتر حل شود.

وی توجه به مصوبات و اقدام سریع پیرو دستوراتی که در راستای حل مشکل بخش خصوصی در سفرها صادر می‌شود را به عنوان مهمترین انتظار خود از مدیران دستگاه‌های اجرایی مطرح کرد و گفت: سفرهای شهرستانی با غبارروبی مزار مطهر شهدا آغاز می‌شود و با دیدار ائمه جمعه ادامه می‌یابد و در نهایت در اقدام ابتکاری با تشکیل شورای اداری با حضور استاندار و مدیران استانی و شهرستانی در محل دفتر امام جمعه در شهرستان‌ها به پایان می‌رسد.

قناعت افزود: در طول سفرها از محل فرمانداری شهرستان نیز بازدید شده و با همکاران این حوزه دیدار و گفت و گو می‌شود همچنین توجه به جایگاه ائمه جمعه که از ارکان هر شهر است، به صورت ویژه مورد تاکید ما در سفرهای شهرستانی است.

وی با اشاره به اینکه دومین سفر شهرستانی روز پنجشنبه (۲۵ آذر) به شهرستان قاینات انجام شد، گفت: در این سفر یک روزه از مجتمع فولاد قاینات، بیمارستان دوم و پادگان غدیر قاین بازدید شد و دستورات لازم درخصوص رفع مشکل آب و جاده پادگان به مدیران شرکت آب منطقه‌ای و راه و شهرسازی صادر شد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: درخصوص مرمت و تعمیر مسجد جامع قاین که از آثار قدیمی و با سابقه منطقه است همچنین دانشگاه بزرگمهر، منطقه گردشگری بوذجمهر و بیمارستان دوم قاین دستورات لازم صادر شد.

دیدار با سرمایه‌گذاران

وی با تاکید بر نقش و جایگاه سرمایه‌گذاران از دیدارهایی گفت که طی این مدت با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته است و افزود: در راستای افزایش اشتغال و توسعه استان نسبت به جذب سرمایه‌گذاران اقدام می‌شود.

قناعت گفت: با توجه به نامناسب بودن زمان و تعداد پروازهایی که به تهران صورت می‌گیرد، پیگیری‌های لازم به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به برگزاری همایش مشترک وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور که با حضور ۱۶ استاندار استان‌های مرزی و ۳۰ سفیر مرتبط همراه بود، هدف از این همایش را هماهنگی بیشتر بین سفرا و استانداران در راستای فعال‌تر کردن دیپلماسی و اقتصاد مرزی عنوان کرد و گفت: با توجه به فعال بودن ۱۶ دستگاه در مرز و لزوم فصل‌الخطاب بودن یک دستگاه در بزنگاه‌های مختلف، لذا از طرف ما ایده لزوم وجود فرماندهی واحد در مرز مطرح شد که مورد تایید وزیر کشور واقع و مقرر شد در این خصوص دستورات لازم صادر شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: دیدار با استاندار فراه افغانستان در مرز و متعاقب آن دعوت از وی برای سفر به استان و شکل‌گیری کارگروه‌ها و تفاهم‌نامه‌های فی مابین ۲ منطقه از دیگر مصوبات این جلسه بود.

قناعت به بازدید دیروز (جمعه) از منطقه شمال شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: در بازدید از محله کاظمیه و طی دیدار چهره به چهره با مردم، مشکلاتی مطرح شد که برای رفع برخی از آنها از جمله تکمیل کانال انتقال آب محله الهیه، دستورات لازم به شهردار بیرجند و مدیرکل راه و شهرسازی داده شد زیرا بارندگی شدید در این محله باعث آبگرفتگی می‌شود.

تلاش برای محرومیت‌زدایی در شمال شهر بیرجند

وی با تاکید بر اینکه حجم بالای محرومیت در شمال شهر بیرجند کاملا محسوس است افزود: با این نگاه که نباید در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچ محرومی وجود داشته باشد، نهایت تلاش خود را در راستای کمک به مستمندان و محرومان به کار خواهیم بست.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: مردم در این بازدید خیلی راحت حرف خود را مطرح کردند و معتقدیم وقتی مردم بدانند مسوولان حرف‌هایشان را فقط گوش نمی‌دهند و با درد مردم همراهی می‌کنند، به احساس آرامش درونی می‌رسند.

وی به حضورش در چند منزل افراد نیازمند در این منطقه از شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: محرومیت بالا و وضعیت مالی افراد بسیار پایین بود که چون مدیران مرتبط با موضوع هم در بازدیدها حضور دارند، در صحنه کمک‌هایی ارائه و قرار شد کمک‌ها ادامه یابد.

قناعت اظهار داشت: طی این مدت در حاشیه مراسم نماز جمعه بیرجند دیدارهای چهره به چهره با مردم داشتیم و همین روند در نماز جمعه سایر شهرستان‌ها به‌صورت سرزده دنبال می‌شود و با مردم مناطق مختلف دیدار خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: سه روز اول کاری چهار معاون استاندار را به وزارت کشور معرفی کردم و پیگیری‌های لازم برای صدور احکام هم صورت گرفته که امیدواریم به‌زودی احکام جدید ابلاغ شود.