نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی گفت: پروسه اخذ مجوز در خراسان جنوبی بسیار طولانی و مجوزهای بهداشتی طولانی تر است لذا بسیاری از واحدها سیب سلامت ندارن

محمدرضا امیرحسنخانی روز یکشنبه در نشست جمع بندی سفر سه روزه وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی در طبس افزود: اگر مشکلات متعدد مردم در بخش کشاورزی حل و فصل شود تحول بزرگی ایجاد می شود چون مردم تعهد کاری دارند و می توانند خود را مدیریت کنند.
وی پروژه تسطیح و نوسازی اراضی کشاورزی را بسیار مهم دانست و گفت: برخی روستاها نیاز به تسطیح اراضی دارد که خواهش داریم این طرح گسترده شود تا کشاورزان برخوردار شوند.
نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سفر سه روزه وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی بسیار فشرده اما موثر بود که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی گفت: علیرغم اینکه گفته می شود این استان محروم است اما ظرفیت های زیادی دارد که باید به آن توجه شود.
امیرحسنخانی افزود: بسیاری از درختان پسته به دلیل آفت پسیل خشک شده اما جمع آوری نشده است و پسته کاران استان دچار ضرر و زیان فراوان شده اند.
وی بیان کرد: شاخه های خشک آفت زده درختان پسته به منبع های عفونتی تبدیل شده و آفت روز به روز در حال افزایش است.
وی گفت: برخی محصولات دیگر از جمله انار استان به ویژه شهرستان فردوس با مشکلات فراوان از جمله سفیدی انار مواجه شده و مشکلاتی برای کشاورزان به وجود آورده است.
نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکلات مختلفی در زمینه آفات محصولات کشاورزی در استان داریم که باید برای حل و فصل این مشکلات تلاش و جدیت بیشتری لحاظ شود.
وی به اصلاح نژاد دام اشاره کرد و گفت: در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در شهرستان های فردوس و طبس در حال انجام است اما باید توسعه یابد.
امیرحسنخانی گفت: برای احداث ۲ مجتمع پرورش بز سانن در استان پیگیر بودیم اما به دلایل مختلف تسهیلات دریافت نکرد و از رده تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری خارج شد.
وی اضافه کرد: اینکه برخی واحدهای ۱۰ یا ۲۰ راس دام تسهیلات دریافت کردند اما مجموعه ۲ هزار راسی مجوز دریافت نکرد درخواست داریم این موضوعات از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری شود تا نسبت به احداث این مجتمع در استان اقدام شود.
نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر این مجتمع ها راه اندازی شود زمینه اشتغال بخش زیادی از مردم و معیشت آنها فراهم خواهد شد.
وی یکی از ظرفیت های خراسان جنوبی در بخش کشاورزی را پرورش شتر ذکر کرد و افزود: مراتع در اختیار شتر استان قرار نمی گیرد در حالیکه حداقل پنج هزار هکتار مرتع برای ۲ هزار راس شتر باید اختصاص یابد.
امیرحسنخانی گفت: هنوز نتوانسته ایم یک واحد فراوری شیر شتر در استان داشته باشیم و به درستی از این محصول استفاده نمی شود.
وی بیان کرد: از شیر شتر می توان در محصولات آرایشی و بهداشتی، یا محصولات لبنی استفاده های فراوان کرد و می توان استان مرزی خراسان جنوبی را به عنوان یک استان مرکز پرورش شتر در نظر گرفت.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک ها باید مجاب به پرداخت تسهیلات به پرورش دهندگان شتر شوند تا جهش بزرگی در استان ایجاد شود.
وی عنوان کرد: در عرقیجات و سبزیجات شهرستان طبس فعالیت های خوبی دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی شود و مردم از مشکلات اقتصادی رنج می برند.
امیرحسنخانی در خصوص استمحال وام های کشاورزی یادآور شد: زمانی گفته شد وام های کشاورزی استمحال می شود اما بعد از گذشت چهار ماه هنوز بانک مرکزی این مصوبه را اجرا نکرده و کشاورزان با مشکل مواجه شده اند.
وزیر جهاد کشاورزی که جمعه (۱۸ آبان) وارد خراسان جنوبی شد تا امروز (یکشنبه) با حضور در شهرستان های بیرجند، سربیشه، نهبندان، قاینات، سرایان، بشرویه، فردوس و طبس ضمن بازدید از ظرفیت های بخش کشاورزی خراسان جنوبی چند طرح را افتتاح و کلنگ زنی کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله