مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در امور ایثارگران بابیان اینکه گفتمان دفاع مقدس ریشه در گفتمان عاشورا دارد گفت: زیرساخت فکری فرهنگ ایثار و شهادت، عاشوراست که نقطه عطفی در تاریخ دینی ماست.

 

جلسه دیدار و تجلیل از ایثارگران با حضور محمدرضا سوقندی،مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه از ترس بعنوان بزرگترین نقطه ضعف انسان یاد کرد و بیان داشت:بی شک ایثارگران تنها کسانی بودند که بر ترس خود غلبه کردند و برای همیشه جاودان ماندند چرا که ایثارگران شعارشان شعار عاشوریی بود و این جانمایه کار ایثارگران است پس باعت افتحار است که رهرو راه این عزیزان باشیم.

 

وی بزرگترین رسالت در معرفی دفاع مقدس را معارف آن اعلام و بیان کرد: همه مجاهدان فرهنگ جبهه و همه کسانی که در خط و پشت خط مقدم نقش آفرینی کردند جز معاریف دفاع مقدس اند.

 

سوقندی ادامه داد: جنبه های ارزش گذاری در سه سطح شخصی، عمومی و ملی است، در واقع مهم تر از ارزش های اجتماعی، ارزش های ملی در درجه بالاتری از اهمیت قرار دارد، بنابراین با توجه به نمادها و سمبل هایی که در حوزه ایثار می شناسیم، می‌توان گفت که زیرساخت فکری فرهنگ ایثار و شهادت، عاشوراست که نقطه عطفی در تاریخ دینی ماست.

 

ایشان با تاکید بر این که تکریم از ایثارگران تکریم از اشخاص نیست، بلکه تکریم از جایگاه است گفت؛ امروز بیش از هر زمان دیگری برای دستیابی به اهداف نظام در تمامی زمینه ها به روحیه ایثارگری نیاز داریم و تحقق اهداف نظام بدون روحیه ایثارگری امکان پذیر نیست.

 

وی، ایثارگران را متعلق به فرهنگ و ملیت ایرانی دانست و افزود: باید به خانواده ایثارگران توجه کنیم زیرا ایثارگر شخص نیست و متعلق به خانواده یا جریان و گروه خاصی نیست، بلکه متعلق به فرهنگ، ملیت و جمهوری اسلامی است. بنابراین توجه به این گروه، بیانگر سطح فرهنگ ایثار، فرهنگ ملی و مردمی ماست.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با اشاره به اینکه کارکنان ایثارگر مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی شخصیت هایی فرهنگی هم به حساب می آیند گفت: در نظام ارزش گذاری مباحث کیفی، تعیین شاخص بسیار دشوار است و بر همین اساس شاخص های حوزه ایثار و شهادت دقیق نیست و اغلب اعتباری به حساب می آید.

 

سوقندی، فرهنگ ایثار و شهادت را لازمه جامعه امروز دانست و اظهار کرد: ایثارگران حاملان فرهنگ جبهه هستند که به هیچ‌کدام از مواردی که امروز به آنان نسبت می‌دهند، در آن زمان نمی‌اندیشیدند. در واقع این افراد، هر کجای جبهه که بودند، به بودن خود در ساعت دیگر، اطمینان نداشتند و نمی‌دانستند که فردا در این دنیا هستند یا نه زیرا همواره در آرزوی شهادت بودند. غسل شهادت و جشن حنابندان مراسم‌های پیش از عملیات بود که امروز برخی آن را داستان می‌پندارند. بنابراین ما باید بر روی واقعیات دفاع مقدس کار کنیم.

 

او معرفی دفاع مقدس و ایثارگران این عرصه به نسل جدید را یک نیاز خواند و گفت: باید تلاش کنیم که در عرصه اطلاع‌رسانی، مردم با واقعیات رو به رو شوند زیرا هر چه ما از دفاع مقدس دور می‌شویم، باعث می‌شود که از زندگی در حوزه دفاع مقدس و دوران جنگ فاصله پیدا کنیم. مسئله اینجاست که بسیاری از جوان‌های نسل جدید، سال‌های جنگ، موشک و بمباران شهر را ندیده‌اند و این پدیده برای‌شان محسوس و ملموس نیست،پس هم حاملان فرهنگ جبهه در درجه اول و هم مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی در مرحله بعد، باید همواره در نظر داشته باشند که اشاعه فرهنگ جبهه بدون حضور حاملان آن ممکن نیست.

 

در پایان این نشست پس از تجلیل،کارکنان ایثارگر به بیان مشکلات و مسائل خود با مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله