نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت گردشگری در برخی کشورها موجب کسب درآمدهای زیادی شده اما این مهم در ارتباط با کویر لوت مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است

نظر افضلی روز چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت در دانشگاه بیرجند افزود: قدر جاذبه طبیعی کویر لوت را ندانسته ایم.
وی اظهار داشت: کویر لوت منحصر بفرد است و استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی باید این بیابان را یکپارچه دیده و آن را تقسیم بندی نکنند.
نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس ادامه داد: کویر لوت را باید با همه ویژگی ها از جمله کلوت ها، شوری، دشت های ریگی، پولک های نمکی، ریگ یلان، تپه های مریخی نهبندان و آسبادها باید دید.
افضلی با بیان اینکه نقش دانشگاهیان در استفاده از فرصت ها چیست عنوان کرد: بیابان لوت هم تهدید و هم فرصت است اما باید از فرصت های این مهم نهایت استفاده را ببریم.
وی تصریح کرد: خراسان جنوبی مزیت های زیادی دارد که ناشناخته مانده است به عنوان مثال سال گذشته اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس قرار بود به این استان سفر کنند اما از اینکه همراه خانواده باشند هراس داشتند و فکر می کردند در این استان جایی برای گردش وجود نداشته باشد.
نماینده مجلس ادامه داد: بعد از سفر اعضای کمیسیون کشاورزی به استان و دیدن جذابیت ها و پتانسیل های موجود، دیدگاه افراد عوض شد.
وی یادآور شد: امسال بارندگی های سیل آسا و خسارت های ناشی از آن سبب سرریز شدن جمعیت به شرق کشور از جمله خراسان جنوبی شد و تا حدودی جذابیت های گردشگری استان نیز معرفی شد.
نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۱۶۹ آسباد در ۱۹ نقطه نهبندان وجود دارد که ظرفیت خوبی برای گردشگری است.
وی با بیان اینکه سالانه بطور متوسط یکهزار و ۵۰۰ نفر از کویر دهسلم نهبندان بازدید می کنند افزود: با ورود گردشگران به این مناطق زندگی مردم در حال تغییر و پیشرفت است.
افضلی اظهار داشت: برگزاری اینگونه همایش ها و تشکیل دبیرخانه دائمی در استان هایی مانند خراسان جنوبی بسیار مهم و حائز اهمیت است.
وی یادآور شد: قبل از اینکه نماینده شدن درد مردم را حس نمی کردم اما اکنون وقتی می بینم افرادی با یارانه یا مستمری کمیته امداد زندگی می کنند خود را مسئول می دانم و باید برای کاهش مشکلات مردم بکوشیم.
نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز( چهارشنبه) با حضور میهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه بیرجند گشایش یافت و تا فردا نیز ادامه دارد.
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران با تلاش مسئولان کشورمان سال ۱۳۹۵ در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
میراث جهانی بیابان لوت با مساحتی حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر مربع در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده است. این محوطه سال ۲۰۰۵ با دمای ۷۰.۷ درجه سانتیگراد، بیشینه گرم ترین مکان را در کره زمین ثبت کرد.
پدیده های زیبایی مانند کلوت ها، گندم بریان، تپه های ماسه ای و گرم ترین نقطه جهان در بیابان لوت وجود دارند که دیدن آنها منظره بسیار جذابی به ویژه برای گردشگران خارجی است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله