معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی دو چالش مهم در اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال را کمبود شنوایی شناس در استان و کلینیک‌های تشخیصی عنوان کرد.
احمدی شادمهری،در مراسم نمادین استانی اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ که در یکی از مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی استان انجام شد، از اجرای طرح غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال در ۱۱۰ مهدکودک خبر داد و اظهار کرد: ۵۲۷۱ کودک تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور امسال به غیر از شهرستان بیرجند، در شهرستان قائن و نمایندگی‌های آرین شهر و نیمبلوک نیز اجرا خواهد شد، تصریح کرد: اکنون دو دستگاه ویژه غربالگری در اختیار داریم که امسال با تخصیص اعتبار، یک دستگاه دیگر برای قائن خریداری خواهد شد.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: غربالگری و معاینه تشخیصی برای کودکان در مهدکودک‌های حاشیه شهر و روستا مهدها رایگان انجام خواهد شد.

شادمهری ضمن تشکر از همکاری‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اجرای طرح غربالگری نوزادان، خاطرنشان کرد: در نظر داریم، طرح کمبود کلینیک‌های تشخیصی؛ مانعی بزرگ برای اجرای غربالگری شنوایی در خراسان جنوبیانجام دهیم.

وی، دو چالش مهم در اجرای این برنامه را کمبود شنوایی شناس در استان و کلینیک‌های تشخیصی عنوان کرد و افزود: در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی رشته شنوایی شناسی را در استان به رشته‌های خود اضافه کند، این دو مشکل حل خواهند شد.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی، هدف از اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال را، پیگیری بلند مدت برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان عنوان کرد و ادامه داد: نوزادانی که در طرح غربالگری اولیه مغفول مانده‌اند یا دچار عفونت‌های شنوایی پس از طرح اولیه شده‌اند، در طرح کودکان ۳ تا ۵ سال غربالگری می‌شوند.

احمدی شادمهری با بیان اینکه افت شنوایی شایع ترین اختلال رشدی است که در بدو تولد قابل کشف بوده و شیوع آن در سنین پیش دبستانی و مدرسه افزایش می‌یابد، افزود: دلیل این افزایش وجود عواملی است که باعث ایجاد افت شنوایی اکتسابی، افت دیرآغاز و افت پیش رونده می‌شوند.

وی با بیان اینکه طبق برآوردها حدود ۱۵ نفر از کودکان دچار افت‌های شنوایی گذرا یا کوتاه مدت می‌شوند، تصریح کرد: در این طرح ابتدا کودکان غربال شده و در صورت داشتن اختلال شنوایی به مرحله تشخیص ارجاع داده می‌شوند.

معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مرحله آخر مداخله بوده که در آن کم شنوایی کودک تایید شده و برای درمان و یا توانبخشی به موقع و زودهنگام به مراکز طبی و توانبخشی معرفی می‌شود.

غربالگری شنوایی ۹۸۷ کودک خراسان جنوبی در سال گذشته

احمدی شادمهری با اشاره به غربالگری ۹۸۷ کودک در سال گذشته، افزود: از این تعداد ۳۶۲ کودک وارد مرحله تشخیص شدند و ۵۵۶ میلیون تومان برای این طرح هزینه شد.

موهبتی، قائم مقام مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری به خصوص معلولیت‌ها، اقدامات بزرگی در راستای تبیین اهداف راهبردی انجام داده و بر اساس آن خدمات خود را در حوزه‌های متعددی مانند معلولیت‌ها، غربالگری و مشاوره ژنتیکی گسترش داده است.

وی، سیاست کلان این سازمان را افزایش رفاه و کاهش بار ناشی از آسیب‌های اجتماعی متحمل بر جامعه دانست و یادآور شد: هر نوع معلولیت، بخش بزرگی از خانواده و اجتماع را دچار آسیب می‌کند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله