مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: امسال با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، کسری مخازن آب از ۱۲۷ به ۱۱۹.۹ میلیون متر مکعب کاهش یافت و ۷.۵ میلیون مترمکعب از کسری مخازن جبران شد.

حسین امامی روز سه شنبه در نشست خبری و آیین افتتاح اتاق خبر شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: در برنامه ششم توسعه کسری مخازن آب استان باید به صفر برسد و در افق ۲۰ ساله کسری مخزن انباشته جبران شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که سالانه کمتر از ۶ میلیون مترمکعب آب از آن به صورت غیرمجاز برداشت می شود البته رقم بسیار پایینی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شد و برای پر کردن ۳۰ حلقه چاه دیگر دستور قضایی صادر شده است.
وی گفت: موضوع آب یکی از دغدغه های همه ما در استان بوده چون بخش زیادی از سرمایه گذاری های مهم بخش کشاورزی و مسکن مربوط به این موضوع است.
امامی بیان کرد: اکنون تمام استان در وضعیت خشکسالی به سر می‌ برد البته طی چند سال اخیر با همکاری و مشارکت مردم و طرح هایی که انجام شد اکنون هیچ دغدغه ‌ای برای آب نداریم و به سمت پایداری و تعادل بخشی پیش می ‌رویم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی آب را زیرساختی برای توسعه استان دانست و اظهار داشت: با وجود پتانسیل ‌های فراوان استان در حوزه های معدن و کشاورزی با برنامه هایی که در حال انجام است نخواهیم گذاشت هیچ سرمایه‌ گذاری دغدغه آب داشته باشد.
وی نبود منابع مالی برای ایجاد مجتمع ‌های آبرسانی را از عمده مشکلات مناطق روستایی عنوان کرد و گفت: با توجه به پراکندگی استان، تامین سرمایه به سختی انجام می شود لذا یکی از چالش ها هزینه بر بودن مجتمع هاست.
امامی با بیان اینکه در شهرها دغدغه ای برای تامین آب شرب وجود ندارد یادآور شد: چالش ایجاد شده در حوزه آب ناشی از بی ‌تدبیری ما بوده اما با تلاش ‌های فراوان بر اشتباهات و چالش ‌های سه دهه گذشته واقف شده ‌ایم.
وی گفت: طرح سازگار با کم آبی اکنون با هدف محدود کردن مصارف برنامه ریزی شده و کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی درباره آخرین وضعیت تصفیه خانه آب شرب بیرجند گفت: ابتدا برای بهره ‌برداری این تصفیه خانه هیچ هزینه‌ ای پیش‌بینی نشده بود لذا با محدودیت تأمین اعتبار مواجه شده بودیم.
وی ادامه داد: امسال از محل اعتبارات طرح ۱۲ پنج میلیارد تومان برای این تصفیه خانه در نظر گرفته شد که مصوبه هیات دولت است اما تاکنون اعتباری اختصاص نیافته و پیش ‌بینی می‌ شود طی چند روز آینده تخصیص یابد.
امامی بیان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر لیتر آب شرب یکهزار و ۲۰۰ تومان است در حالیکه تصفیه خانه به تنهایی نیز ۷۰۰ تومان به این رقم اضافه می کند که در توان شرکت آب و فاضلاب هم نبود تا تصفیه خانه را تحویل این شرکت بدهیم.
وی اضافه کرد: در نهایت مجوز خرید تضمینی برای تصفیه خانه آب شرب بیرجند دریافت شد تا علاوه بر توسعه تصفیه خانه، بهره برداری از آن به مدت ۱۵ سال از محل ردیف متمرکز ملی به بخش خصوصی واگذار شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: تلاش داریم در فرصت باقیمانده در کمتر از یکماه تصفیه خانه را به ظرفیت لازم برسانیم.
وی گفت: آب شرب بیرجند از نظر استانداردهای آب آشامیدنی استاندارد است اما گوارایی آن مناسب نیست که این موضوع دغدغه ای برای شهروندان شده که امید است به زودی حل و فصل شود.
امامی از جایگزینی پساب تصفیه خانه آب شرب بیرجند با چاه های کشاورزی خبر داد و گفت: در این صورت می توانیم چاه های آب شرب را افزایش دهیم.
وی یکی از مباحث جدی شرکت آب منطقه ای را رودخانه ها و کانال ها اعلام کرد و افزود: در خصوص پوشش کانال های سطح شهر به ویژه خیابان شیرین بیرجند باید مشاورهای تخصصی ورود کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اضافه کرد: فرآیند پوشش کانال ‌ها باید منطقی بوده به گونه‌ ای که در وهله نخست طرح جامع، کارشناسی شده و قوی در بلندمدت ارائه و سپس مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه با روش اجرای شهرداری در خصوص پوشش کانال خیابان شیرین مخالف هستیم اظهار داشت: انتظار می رود با انتخاب مشاور ویژه و تخصصی ابتدا طرح کانال توسعه و سپس پوشش داده شود.
امامی با بیان اینکه بستر رودخانه جزو حقوق عامه مردم است تصریح کرد: در گذشته متولی رودخانه های داخل شهر شهرداری بود اما اکنون متولی رودخانه های داخل و خارج شهرها شرکت آب منطقه ای است.
وی به طرح انتقال آب به شرق کشور اشاره کرد و افزود: انتقال آب به استان با حل مقدمات و به وقت خود انجام خواهد شد و مطالعات اولیه در این خصوص در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی آب های ژرف در استان اظهار داشت: در این خصوص نقاط مستعد در نوار مرزی شرق و غرب استان شناسایی شده است.
وی گفت: با توجه به تصمیم کلان کشور بعد از اینکه طرح استان سیستان و بلوچستان جمع بندی شد با استفاده از تجربیات آنان در مورد خراسان جنوبی نیز تصمیم گیری لازم انجام خواهد شد.
امامی با تاکید بر اینکه برنامه ما برای تامین آب شرب استان بیشتر استفاده از آب های نامتعارف و دشت های بکر است یادآور شد: در حال حاضر از ۴۰ محدود مطالعاتی دشت های خراسان جنوبی ۲۶ دشت ممنوعه و بحرانی و ۱۴ دشت آزاد بوده که دارای آب شور است اما شیرین سازی آن در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: خراسان جنوبی در بخش آب با عقب ماندگی هایی رو به رو است این در حالیست که تناسبی بین اعتبارات اختصاص یافته در حوزه آب بین غرب با شرق کشور وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: امسال هفت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌ های سطحی به غرب کشور اختصاص یافت اما به این استان آن طور که باید توجهی نشده است.
وی درباره روان آب های سطحی در استان خراسان جنوبی گفت: به ادعای برخی مسئولان در حال حاضر ۷۰۰ میلیون مترمکعب روان آب در استان هدر می رود در حالیکه این میزان کمتر از ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.
امامی تصریح کرد: در خراسان جنوبی تنها ۹ درصد از بارندگی‌ ها به روان آب و آب‌ های زیرزمینی تبدیل می‌ شود.
وی به بارورسازی ابرها در استان اشاره کرد و گفت: بارورسازی ابرها در استان مصوب و در شرایط مساعد انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: شرایط بارندگی در فصل زمستان امسال نرمال پیش ‌بینی شده اما بارورسازی ابرها با همکاری هوافضا و پهپاد در دستور کار قرار دارد.
وی یکی از مشکلات استان را نبود رادار هواشناسی اعلام کرد و گفت: مکاتبات و پیگیری های لازم برای تامین رادار هواشناسی در حال انجام است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله