استاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۴۸ درصد بارداری‌ها پرخطر هستند، گفت: کاهش جمعیت پیامدهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال دارد.

غلامرضا شریف زاده، امروز ۷ خرداد، در جلسه همایش ملی روز جمعیت، اظهار کرد: در کشور ایران بالاترین نرخ رشد جمعیت بین سال‌های ۵۵ و ۶۵ بود که ۱۹ میلیون نفر افزایش جمعیت داشتیم.

وی افزود: زمانی که میزان باروری ۲.۱ باشد، یعنی به ازای هر خانمی که وارد سن یائسگی می‌شود یک دختر برای جانشینی وجود دارد و متاسفانه نرخ باروری در ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۲.۰۱ کودک به ازای هر زن بوده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۹۵ درصد جمعیت افراد سالمند رشد قابل توجهی داشته است که یکی از دلایل آن افزایش امید به زندگی است و دلیل دیگر آن کم شدن میزان باروری است که اگر این رشد جمعیت به علت افزایش امید به زندگی باشد افتخار آمیز است ولی متاسفانه در کشور ما بیشتر به علت کم شدن میزان باروری است.

شریف زاده افزود: کاهش جمعیت پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به دنبال دارد مانند کاهش نیروی جوان و کاهش تولیدات و خدمات و همچنین از دیگر پیامدهای آن پیامدهای فرهنگی مانند شکاف نسلی است.

وی تصریح کرد: سیاست‌های افزایش باروری باید شامل بسته‌هایی از سیاست های مختلف از جمله؛ بهبود شرایط اقتصادی، رفع موانع ازدواج و تسهیل آن، در نظرگرفتن تسهیلات برای مادران، تحکیم بنیان خانواده، سبک زندگی اسلامی ایرانی و کاهش نرخ طلاق باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۸ به ازای هر ۱۳ ازدواج یک طلاق داشتیم اما در سال ۱۳۹۷ به ازای هر ۵ ازدواج یک طلاق داشتیم یعنی ۲۰ درصد ازدواج‌های ما منجر به طلاق شده است.

شریف زاده بیان کرد: بهترین سن برای فرزندآوری از ۲۰ سالگی است اما متاسفانه سن ازدواج در ایران افزایش یافته است و در دختران به ۲۳ سال و در پسران نیز به سن ۲۷ سال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی برای افزایش نرخ رشد جمعیت از جمله؛ فرهنگ سازی به منظور ارزش دانستن ازدواج سالم، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزندآوری سالم و خواسته، مشاوره برای کاهش فاصله ازدواج و مشاوره برای پیشگیری از بارداری‌های پرخطر، وجود دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در خراسان جنوبی ۴۸ درصد بارداری‌ها پرخطر هستند، یادآور شد: افزایش جمعیت نباید به قیمت افزایش آمار مرگ و میر مادران باشد و هیچ زنی نباید با زندگی بخشیدن بمیرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله