مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: امسال ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه بلند مدت در راستای توانمندتر شدن عشایر برای خرید نهاده‌های دامی و ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف به تشکل‌های عشایری استان پرداخت شد.

حسین حسین پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون ۱۰ شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری با عضویت بیش از ۱۰ هزار نفر در استان فعال است.

وی بیان کرد: تهیه، تأمین و توزیع نهادهای دامی، وسایل، تجهیزات و مواد مورد نیاز اعضا و طراحی، تدوین و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی و عمرانی از جمله فعالیت این شرکت‌های تعاونی عشایر در استان است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی، بهبود نسبی زنجیره تولید گوشت قرمز و عرضه به بازار را از جمله سیاست‌های کاری امسال دانست و اظهار داشت: در این زمینه تأمین نهاده‌های دامی و بهبود تغذیه دام، جلوگیری از خام خوری و ترویج کنسانتره مورد توجه خواهد بود.

وی ادامه داد: تولید، بسته بندی و عرضه شیر، فرآورده‌های لبنی و بازار، توسعه صندوق‌های خرد زنان و آموزش تخصصی صنایع دستی عشایر، شکل گیری و راه اندازی شرکت‌های فنی و مهندسی برای ترویج و آموزش اهداف ذکر شده در راستای شعار سال (رونق تولید) از دیگر سیاست‌های این نهاد در نظر گرفته شده است.

حسین پور ادامه داد: همچنین توسعه صنعت گردشگری و بوم گردی در مناطق مستعد عشایری مناسب با فرهنگ جامعه عشایری، کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی در اراضی دیم، آبی، شیب دار و بسته بندی و بازار و ترویج و آموزش به صورت تخصصی بهره برداران عشایر در حوزه دامپروری و دامداری از دیگر برنامه‌هایی سازمان در سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه از صدور کارت هوشمند برای عشایر خبر داد و گفت: کارت هوشمند برای سهولت در ارائه خدمات رفاهی به عشایر استان صادر می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی یادآور شد: این کارت با هدف رصد خدمات ارائه شده از جمله توزیع کالاهای اساسی، تأمین نهاده‌های دامی و کشاورزی و سایر به عشایر استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کارت هوشمند تنها برای سرپرستان خانوارها صادر می‌شود گفت: در مجموع ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر در استان وجود دارد.

در حال حاضر ۵۸ طایفه مستقل عشایر در استان زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد عشایر در شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی مستقر هستند.

اکنون ۴۹ درصد عشایر استان خراسان جنوبی از ایل راه مناسب و ۵۴ درصد از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند و پایان برنامه ششم توسعه باید برخورداری عشایر از ایل راه مناسب به ۷۴ درصد و آب آشامیدنی به ۷۰ درصد افزایش یابد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله