معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بر اساس سهمیه ابلاغی امسال ۴۲ نفر از هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی استان برای استفاده از مزایای بیمه به اداره کل تامین اجتماعی معرفی شدند.

حسین عباس زاده  اظهار داشت: با توجه به تصویب قانون حمایت از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در سال ۹۶ که یک قانون طلایی برای این حوزه است، امیدواریم دستگاه ها و ارگان های مرتبط، منابع مالی لازم را برای بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در اختیار قرار دهند.
وی با اشاره به اجرایی شدن قانون بیمه قالیبافان و هنرمندان صنایع دستی شناسه دار از سال ۸۹ افزود: این موضوع متاسفانه به دلیل نبود اعتبار در مهرماه ۹۳ بصورت موقت، متوقف شد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: در سال های ۸۹ تا ۹۳ بیش از ۳۰۰ نفر هنرمند و فعال صنایع دستی استان از مزایای قانون مذکور بهره مند شدند. 
وی با بیان اینکه بیمه یکی از اصلی ترین مطالبات صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی است گفت: از زمانی که به دلایل مختلف بیمه هنرمندان صنایع دستی با مشکلات زیادی مواجه و بعد متوقف شد، یکی از اصلی ترین نیازهای این قشر مساله بیمه بوده است. 
عباس زاده ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی با توجه به اهمیت این موضوع و دغدغه ای که هنرمندان دارند، از سال ۹۷ مدل پیگیری بیمه را تغییر داد و با دستور کار جدید تلاش کرد تا این موضوع را به نتیجه برساند.
وی اضافه کرد: در مرحله اول تفاهم نامه ای با صندوق توسعه روستایی و عشایری برای بیمه هنرمندان و صنعتگران روستایی منعقد شد که با امضای این تفاهم نامه تاکنون بسیاری از هنرمندان روستایی در کشور با مراجعه به مراکز بیمه توانستند از این امکان استفاده کنند. 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به بهره مندی حدود ۵۰ نفر از صنعتگران صنایع دستی از بیمه روستاییان و عشایر گفت: از طرفی پیگیری های متعدد برای تحت پوشش قرار گرفتن هنرمندان در بیمه تامین اجتماعی نیز امسال به نتیجه رسیده که امیدواریم تداوم داشته باشد. 
وی از وجود پنج هزار و ۵۰۰ صنعتگر دارای مجوز در حوزه صنایع دستی استان خبر داد و افزود: در مرحله اول ۳۲۰ نفر از صنعتگران بیمه تامین اجتماعی بودند اما به دلایلی از جمله توجه نکردن صنعتگر به اعتبار مجوزهای لازم و عدم مراجعه برای تمدید یا فراموش کردن پرداخت فیش بیمه این آمار ریزش داشته است.
عباس زاده یادآور شد: از میان حدود ۳۰۰ رشته و زیر رشته کد دار و مصوب صنایع دستی کشور بیش از ۸۰ رشته در استان خراسان جنوبی زمینه فعالیت داشته و یا دارند. 
وی با اشاره به رشته های فعال استان گفت: هم اکنون بافت انواع قالیچه، گلیم بافی (ساده ، پیچ ، سفره آردی )، دست سازه های نمدی، جاجیم بافی، حوله بافی، کرباس بافی، چادر شب بافی و هنرهایی همچون قلمزنی مس، مشبک فلز، ساخت زیورآلات، معرق چوب، منبت چوب، حصیربافی، ترکه بافی، معرق چرم، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، نگارگری، تذهیب، طراحی سنتی، سفال و سرامیک ، انواع رودوزی های سنتی و … در استان رواج دارد. 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله