? مدیرکل بهزیستی استان گفت: همکاری بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاههای متولی سبب کاهش صددرصدی معلولیت شنوایی مادرزادی در استان شده است.

رئیس گروه غربالگری سازمان بهزیستی کشور در آئین بزرگداشت یک دهه تلاش پر ثمرغربالگری شنوایی نوزادان در خراسان جنوبی که امروز به مناسبت روز جهانی شنوایی در سالن شهید رحیمی بیرجند برگزار شد گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ کودک سال گذشته دارای اختلال شنوایی در کشور شناسایی  و به مراکز مداخله و درمان ارجاع داده شدند.

فیروزبخت افزود: برنامه غربالگری از جمله طرح های ملی سازمان بهزیستی کشور، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخوران با هدف کشف نقایص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخوران است  که از سال ۸۴ در کشور آغاز شده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این آئین با اشاره به اینکه استان جایگاه نخست کشوری در پوشش موالید استان در سال ۱۳۹۶ را به خود اختصاص داده است گفت: ۹۹.۵ درصد موالید استان در ۱۱ ماهه گذشته زیر پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران قرار گرفتند.

عرب نژاد افزود : این برنامه از نیمه دوم سال ۸۷ در استان اجرا و در این ۱۰ سال، بالغ  بر ۱۳۴ هزار و ۱۴۰  نوزاد از بدو تولد در زایشگاه های استان غربالگری شدند که  هزار و ۵۷۱ کودک  شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفتند.

۳۰ دستگاه غربالگری شنوایی  هم اکنون مجهز و پیشرفته در خراسان جنوبی برای  اجرای برنامه  غربالگری وجود دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله