مدیرکل بهزیستی خراسان ‌جنوبی گفت: عدم توجه به مسائل انگیزشی تیم درمان از قبیل روان شناس و مددکار به دلیل حق الزحمه پایین، عدم ثبات و ناپداری بیمه درمان اعتیاد و حذف ردیف آن در بودجه بیمه سلامت و ریزش آماری بسیاری از بیماران نیازمند و دارای عدم بضاعت مالی متمایل به ترک، از نکات ضعف مراکز سرپایی درمان اعتیاد است.

علی عرب‌نژاد  اظهار کرد: مرکز درمان سرپایی وابستگی به مواد، به مرکزی اطلاق می‌شود که امکانات ارائه خدمات درمان دارویی و غیردارویی برای مصرف کنندگان مواد مخدر و یا روانگردان را داشته باشد.

وی افزود: وابستگی به مواد(اعتیاد)، نشانگانی است که با الگوی رفتاری مشخص می‌شود که در این الگو مصرف یک ماده یا گروهی از مواد از سایر رفتارهایی که قبلا برای فرد ارزشمند بوده، به مراتب اولویت بیشتری پیدا  می‌کند و شخص علیرغم بروز مشکلات مرتبط با مصرف مواد به مصرف ادامه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: درمان وابستگی به مواد مخدر، عبارت از مجموعه مداخلات طبی، روانشناختی و اجتماعی برای تغییر رفتار، بهبود عملکرد و بازگشت فرد وابسته به مواد و اجتماع است به گونه ‌ای کههدف نهایی درمان، دستیابی به زندگی بدون مصرف مواد است.

عرب‌نژاد با اشاره به نقاط قوت مرکز سرپایی، تصریح کرد: استفاده از پرسنل علمی با تحصیلات آکادمیک مرتبط برای ارائه خدمات مربوط و مورد نیاز و آشنایی اعضای تیم درمان با سایر درمان‌های تخصصی و ارجاع بیماران در صورت نیاز به متخصص مربوطه (روانپزشکی ، روان درمانی و …) از جمله این مزایا است.

وی ارائه خدمات به صورت سرپایی بدون نیاز به اقامت و بستری شدن فرد و رسیدگی بیمار به سایر امورات روزمره زندگی شخصی را از دیگر مزایا دانست و ادامه داد: تجویز داروهایی با میزان خطر کمتر و مطابق با پروتکل‌های علمی برای تسریع در فرآیند درمان، آشنا کردن بیمار با قوانین و یادگیری نظم و ترتیب در مرکز از طریق حضور به موقع و منظم در مرکز و به تبع آن یادگیری رفتارهای سالم و هنجاربندی شده، ثبت خدمات و مستندات ارائه شده در پرونده بیماران به صورت علمی و مشخص و وجود تیم نظارت قوی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی و شورای هماهنگی در بازدیدهای مراکز از دیگر نقاط قوت مراکز سرپایی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: کمرنگ بودن خدمات روان شناختی و مددکاری برای ارائه درمان‌های غیردارویی و تاکید عمده بر دارو درمانی و ماندگاری بیمار در فرآیند درمان به مدت طولانی از جمله نقاط ضعف مراکز سرپایی است.

عرب‌نژاد تصریح کرد: عدم توجه به مسائل انگیزشی تیم درمان از قبیل روان شناس و مددکار به دلیل حق الزحمه پایین، عدم ثبات و ناپداری بیمه درمان اعتیاد و حذف ردیف آن در بودجه بیمه سلامت و ریزش آماری بسیاری از بیماران نیازمند و دارای عدم بضاعت مالی متمایل به ترک از دیگر نکات ضعف این مراکز است.

وی افزود: عدم مشخص شدن مدت زمان درمان و وابستگی شدید بیمار به مرکز به مدت چندین سال، عدم ارجاع بیمار به سایر درمان‌های مورد نیاز و ماندگاری طولانی مریض در درمان و نشت متادون و سایر داروها در بعضی مراکز از دیگر نواقص است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ جنوبی با اشاره به فعالیت مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد معتادین (الگوی اقامتی پرهیز مدار)، خاطرنشان کرد: الگوهای اقامتی بهبود و بازتوانی اختلال مصرف مواد در حقیقت برنامه‌هایی هستند که به شکل غیر حاد و غیر بیمارستانی اجرا می‌شود و به طور معمول حدود یک ماه به طول می‌انجامد و تا سه ماه امکان تمدید وجود دارد.

عرب‌نژاد ادامه داد: اساس این برنامه‌ها برپایه خودیاری، پرهیزمداری و عدم استفاده از هرنوع مخدر یا شبه مخدر، فلسفه بهبود ۱۲ قدمی و بازتوانی مدل اجتماعی بنا شده است.

وی افزود: این برنامه ‌ها اهدافی از قبیل ایجاد یک محیط نظام دار به منظور ایجاد فرصت مناسب برای انجام و تکمیل برنامه‌ها و کارهای روزانه که این امر خود باعث ایجاد احساس رضایت، خوشحالی، توانمندی و عزت نفس می‌شود، دنبال می ‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ جنوبی خاطرنشان کرد: فراهم کردن محیطی امن برای سم زدایی بدون دارو یا باداروهایی غیر از مواد مخدر و شبه مخدر، آموزش تغییر دیدگاه در مسایل اخلاقی و رفتاری، فراهم شدن محلی عاری از مواد، وسوسه و بسیاری از محرک‌های ایجاد وسوسه و فراهم شدن محل امنی برای ملاقات با سایر افراد بهبود یافته از دیگر اهداف این برنامه ‌ها است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله