میناکاری هنری با پیشینه‌ای در حدود پنج هزار سال است که برای زیبایی بخشیدن به ظروف مختلف استفاده می‌شده‌ است. این هنر ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می‌گردد و نقش‌های زیبایی را می‌آفریند.
مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از توسعه و ترویج هنر میناکاری در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب عنوان کرد: میناکاری هنر درخشان آتش و خاک است و امروزه به عنوان یکی از صنایع دستی اصیل و زیبا طرفداران بسیاری  در جای جای کشور و جهان پیدا کرده است.

به گفته او : تولید سفال در شهرستان سرایان در گذشته های نه چندان دور رونق فراوانی داشته و لعاب کاری نیز مرسوم بوده ولیکن مینا کاری بعنوان هنری جدید که هم اکنون در اصفهان و همدان بسیار رواج دارد ، علاقمندان زیادی در بین مردم هنرمند شهرستان سرایان دارد در حال توسعه و ترویج است.

مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان افزود: تعداد ۱۶ نفر از هنرمندان این رشته در قالب طرح پشتیبان در شهر آیسک ساماندهی شده اند و تسهیلات راه اندازی کارگاه و خرید کوره پخت تولیدات میناکاری شهرستان با مشارکت بانک ملی پرداخت شده و این کارگاه تولیدی فعالیت خود را آغاز نموده و تنها مشکل حال حاضر این کارگاه کمبود نیروی کار می باشد.

عرب به نقل از مسئول کارگاه گفت: خوشبختانه سفارشات ارسال شده به کارگاه زیاد است و با این تعداد شاغل، توان پاسخگویی به موقع به همه سفارشات وجود ندارد که با رایزنی های صورت گرفته با مسئول طرح و با کمک میراث فرهنگی دوره آموزش این رشته در شهرهای  سرایان و آیسک برگزار خواهد گردید و علاقمندان می توانند علاوه بر آموزش به صورت تضمینی وارد بازار کار شوند.

او همچنین افزود : جوانان علاقمند به این رشته می توانند جهت ثبت نام به میراث فرهنگی شهرستان مراجعه یا با شماره تلفن ۳۲۸۸۵۶۰۰ تماس حاصل فرمایند.

به گفته وی : اهمیت و نقش بی بدیل هنرهای سنتی در کمک به اشتغال و رونق اقتصادی غیرقابل انکار است و در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل در حوزه صنایع دستی شهرستان اقدامات چشمگیری صورت گرفته و این روند ادامه خواهد داشت و علاوه بر ترویج رشته های بومی و دارای توجیه اقتصادی سایر رشته ها و هنرهای سنتی سایر استان ها که دارای توجیه اقتصادی باشند و زمینه ایجاد آنها در شهرستان فراهم باشد در سطح شهرستان آموزش داده خواهند شد و نسبت به راه اندازی کارگاههای تولید خانگی اقدام خواهد شد.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله