افراد بالای ۳۰ سال برای کنترل فشار خون به مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت در استان مراجعه کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در کارگروه سلامت و امنیت غذاییاجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در خراسان جنوبی استان گفت:  بر اساس آمارها در دنیا و ایران،بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا از جمله علل مرگ و میر است.

دهقانی افزود:  بیش از ۱۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۴۰ درصد آن ها از بیماری خود آگاهی ندارند و از ۶۰ درصد افراد مطلع تنها نیمی از آن ها دارو دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه پیش بینی شده  تا سال ۲۰۲۵،  ۴۰ درصد زنان و ۳۴ درصد مردان به بیماری فشار خون بالا مبتلا شوند، گفت: براساس  آمار سامانه سیب در استان مقدار شیوع فشار خون در افراد  ۲۰.۷ درصد است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی در مصرف لبنیات در رده سوم کشور است و در میزان مصرف سیگار در رده های پایین و جایگاه مطلوبی است، افزود:  میزان شیوع کم تحرکی در استان ما نسبت به کل کشور در وضعیت بهتری قرار دارد.

رئیس دانشگاه بیرجند از بالاترین میزان مصرف نمک روزانه مردم استان نسبت به کل کشور خبر داد و گفت : علاوه بر این موضوع که زنگ خطری برای استان در مبتلا شدن به فشار خون بالاست، خراسان جنوبی در میزان مصرف میوه نیز جایگاه خوبی ندارد.
وی گفت:  پیش بینی شده در کشور  ۲۰ میلیون نفر در طرح غربالگری فشارخون بالا  شرکت کنند که سهم استان ما ۱۹۰ هزار نفر است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار هم دراین کارگروه با بیان اینکه اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا تنها به همت سایر دستگاه های اجرایی و سمن ها و شوراهای شهر و روستاها امکان پذیر است گفت: باید هزینه های اجرایی این طرح برای مردم شفاف سازی شود و حضور در اماکن عمومی و نماز جمعه می تواند به پیشبرد این طرح و آگاه سازی مردم کمک کند.
خوش خبر افزود : با توجه به اینکه بیش از ۳۸۲ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال استان است، امیدواریم افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود آگاه و تحت درمان قرار گیرند.

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در استان از روز گذشته آغاز و تا ۱۵ تیر در دو مرحله آموزش و اطلاع رسانی و غربالگری اجرا می شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله