مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش­‌های آیینی و سنتی با شعار ” نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران” منتشر شد.

ناصر نبی زاده اظهار کرد: در فراخوان نوزدهمین جشنواره نمایش‌­های آیینی و سنتی آمده است که کانون نمایش­‌های آیینی و سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان تئاتر ملی با شعار نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران، جشنواره را در مردادماه سال آینده و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر برگزار می‌کنند.

وی افزود: نوزدهمین دوره از جشنواره نمایش‌­های آیینی و سنتی در ١١ بخش برگزار می‌شود و یکی از تفاوت‌های فراخوان این دوره نسبت به نوبت‌های پیشین نام گذاری هر بخش با اسامی اساتید و چهره‌های نامدار هر شاخه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: این بخش‌ها عبارتند از نمایش‌های تخت حوضی(بخش ویژه استاد علی نصیریان)، مرور نمایش‌های آیینی ـ سنتی اجرا شده در سال‌های ١٣٩۶ تا ١٣٩٨ (یادواره زنده یاد سعدی افشار)، مجالس شبیه‌خوانی(یادواره استاد هاشم فیاض)، معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره استاد محمود استاد محمد)، نمایش های عروسکی سنتی(یادواره استاد کاکا محمد شیرازی)، نقالی و روایت های ملی (یادواره مرشد ولی الله ترابی)، پاتوق نمایش­های سنتی کودک و نوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید)، بخش نمایش سنتی ملل(آسیا در نگاه نمایش‌های سنتی)، هفتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی (ویژه شبیه خوانی ونقالی) و پنجمین دوره جایزه ی ویژه دکتر جلال ستاری است.

نبی زاده ادامه داد: از دیگر تفاوت‌های فراخوان دوره نوزدهم می‌توان به اضافه شدن بخش نمایش سنتی ملل(آسیا در نگاه نمایش‌های سنتی) اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در این دوره پاتوق نمایش­‌های سنتی کودک و نوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید) نیز به عنوان قسمتی مجزاء در فراخوان اصلی آمده است که این مهم با هدف توجه ویژه به فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در راستای آموزش و اشاعه نمایش‌های آیینی- سنتی صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: از دیگر تفاوت‌های فراخوان این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین در بخش معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره استاد محمود استاد محمد) است که برای آیین‌ها و مراسم نمایشی استان‌های کشور نیز اهمیت قائل شده و بخش ویژه منطقه‌ای یکی از قسمت‌های مجزای این بخش است.

نبی زاده خاطرنشان کرد: در این فراخوان جدول زمان‌بندی، شرایط حضور، توضیح موضوع و اهداف هر بخش به تفکیک درج‌شده که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه آن و تکمیل و ارسال فرم مندرج به همراه مدارک مورد نیاز، متقاضی حضور در این دوره از جشنواره باشند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله